четвер, 8 грудня 2016 р.

Розділ. Числа. Дії з числами

Математика
2 клас
Розділ. Числа. Дії з числами


Урок №1
Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 2.  Задачі на множення

Мета: ознайомити учнів з таблицею множення числа 2, та з її практичним 
            застосуванням, закріпити уміння складати задачі.
Розвивати пам’ять, творчу уяву, фантазію, обчислювальні навички, вміння працювати  групами; розкрити сучасний вплив розвитку науки і техніки на навчальний процес;
виховувати почуття товариськості, відповідальності; вміння прийти на допомогу; охайність.
Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика» 2 кл., таблиці,
             схеми-опори, дидактичний матеріал, геометричний матеріал.
Тип заняття: нестандартний урок «На математичній біржі»
                          Х  І  Д    З А Н Я Т Т Я
1. Організація  класу
   
   Евристична бесіда. Мотивація діяльності учнів  
- Сьогодні наш урок буде незвичайний. Ми проведемо його на математичній біржі.
- Що це таке? Ви були на ринку? Що там робили?
- Так от, біржа – це установа, де здійснюються торговельні та фінансові операції. Тобто, це той самий ринок. Особу, яка пропонує товар, продає, називають маклером. А особу, яка бере участь у купівлі, купує товар, – брокером.

- Сьогодні я буду маклером (продавцем), ви – брокерами (покупцями). Отже, сьогодні у продажу:
Код товару
Назва товару

Ціна товару

1
Перевірка домашнього завдання
*
2
Усний рахунок
*
3
Хвилинка каліграфії
*
4
Математичний диктант
**
Реклама
5
Працюємо разом
*
Перерва
6
Працюємо самостійно
**
7
Задача
*
Міні - пауза
8
Геометричний дизайн
*
9
Бліц – тести

*

Валюта
Увага
Дисципліна
Взаємодопомога
Згуртованість
Швидкість
Правильність




























Це – валюта, за яку ви можете придбати будь – які товари. А я, у свою чергу, видам чеки, за кількістю яких наприкінці роботи математичної біржі ми визначимо брокерську команду, найбільш успішну у справах.

2.  Орієнтація учнів у темі
    а) Перевірка домашнього завдання
   На початку роботи математичної біржі зателефонуємо додому.
- Алло! На скільки дій домашня задача (№ 599  )?
- Якою дією розв’язували задачу? Чим відрізнялися розв’язки?
- Прочитайте відповідь.
    (Оцінювальні чеки вчитель видає учням кожної  команди наприкінці будь-
       якого етапу уроку)
   
б) Усний рахунок
   Учитель.  Перевіримо власні комп’ютери. Подивіться на монітор.
   Обчисліть ланцюжки, повідомте відповідь (групова робота ).

І група
35+ 10
    - 15
    -  0
    + 46

ІІ група
59 – 19
     + 17
     + 23
     - 70

ІІІ група
99 + 1
     - 45
     - 40
     +13

 в) Каліграфічна  хвилинка
     - Отже, наступний товар. Подивіться на групи цифр.
        І група                               ІІ група                          ІІІ група
     35, 38, 41…                      14, 18, 22…                    23, 25, 26, 28…
   Знайдіть закономірність і продовжте ряд.

  г) Математичний диктант
Для купівлі цього товару прошу з кожної брокерської команди по одному представнику (троє учнів працюють біля дошки, решта – у зошитах).

27 +12=      
    
    
                                                                       
                                                        46 +  25=                                                15+32=
75-6=                                    100 – 7 =                                    68-9 =
46-17  =                                 28 + 40=                                    83-15 =
36+45 =                                 39 - 10=                                     25+37 =
46+54 =                                 74 -  27=                                    82+ 18 =
70 + 23 =                               66 + 15=                                    80-16 =

3. Повідомлення  теми  заняття
         Реклама. Звучить запис пісні «Двічі два – чотири»
     - Сьогодні ми розпочинаємо вивчати таблицю множення.
- А чи здогадались, яку табличку вивчатимемо сьогодні? Але щоб вивчити таблицю числа 2, треба спочатку її скласти.
4. Вивчення нового матеріалу
        Підготовча робота
         а) № 601
          Що показує другий множник? Як можна перевірити відповідь?
             № 602
         б) Складання  дітьми таблиці множення числа 2 (проблемне питання):
       - Що потрібно зробити, щоб знайти суму таких чисел:  2 і 2;  2, 2 і 2 і т.д.
            2 + 2=                                   2 х 2
            2 + 2 + 2=                             2 х 3
            2 + 2 + 2 + 2=                       2 х 4    і т.д.
         в) Спостереження та порівняння .
   - Подивіться на перші чотири значення в таблиці:  2,  4,  6,  8
    - Зверніть увагу, що вони повторюються в розряді одиниць в останніх чотирьох значеннях: 12,  14,  16,  18
    - Ці одноцифрові  числа стоять «через одне» у числовому ряду:
      1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10  і називаються парними. Нуль – теж парне число.
      Решта одноцифрових чисел називають непарними.
   - Запишіть ряд чисел від 1 до 20, підкресліть парні числа. Прочитайте їх, порівняйте з результатами таблиці множення числа 2. Зробіть висновок.
в) Первинне  закріплення
    Робота з підручниками. № 606
   5. Фізкультхвилинка
         2х2=4 – Кіт живе в квартирі    / присідають, показуючи кота
         2х3=6 - Мишок він не їсть      /заперечують помахом вказівних пальчиків
         2х4=8 – Розлінився зовсім      / піднімають руки вгору, потягуються
         2х5=10- Мама і дівчинка Леся /руки витягнуті вперед і зігнуті в ліктях
         2х6=12- З котиком сваряться/лікоть правої руки на долоні лівої і навпаки
         2х7=14- Якщо будеш лінуватись/ потягуються, стаючи на носочки
         2х8=16- Можеш від нас геть податись  / руки розводять в сторони
         2х9=18- Котик ліниво нявчить / виконують коловий рух головою
         2х10=20-І за мишками біжить / біг на місці
                         Мишки швиденько у нірки втікають,
                         А учні швиденько за парти сідають.
   6. Розвиток  математичних  знань
      1. Робота з картками
- На столі лежать  картки, за правильне виконання завдань (якщо ви купуєте товар) кожен може отримати додатковий чек для своєї брокерської команди.
      2. Робота над задачами з підручника.
Задача 603
Уявляємо три стрічки різного кольору, які сперечаються між собою, хто довший.
                 ЧЕРВОНА  -  80 см.
                  ЗЕЛЕНА-    50 см.
                  СИНЯ  -   ?, на  24 см довша за   зелену.
Складають скорочений запис, розвязують самостійно.

Задача 605
За малюнком на дошці складаємо умову і діти розвязують самостійно.

  - На робочих столах кожної брокерської команди лежить план розв’язання задачі. Розв’яжіть її за планом. Купіть цей товар і отримайте чек.

   МІНІ –ПАУЗА

 1. Розгадування ребусів
     І 100 рія              3 зуб
       
2. Графічний малюнок на розвиток  уваги, швидкості мислення.
-         за вказівками ведуть лінії, має вийти заєць.
1.     6 кл. вгору
2.     1 кл. вправо
3.     3 кл. вниз
4.     1 кл вправо
5.     3 кл. вгору
6.     1 кл. вправо
7.     6 кл. вниз
8.     3 кл вліво.

3. Геометричний матеріал.
- Наступний товар – геометричний дизайн ( 3 конверти ). Складіть з геометричних фігур предмети, назви яких написані на конвертах.

             Вантажівка                              Трактор                     Корабель 


7.  Підсумок  заняття
   1. Бліц - тест  (на картках)
   2. Взаємоперевірка роботи
   3. Підрахування чеків, виставлення балів.

- Час роботи «математичної біржі» вичерпано. Визначимо, яка брокерська команда мала більше валюти, придбала більше товару, отримала більшу кількість чеків, а тому виявилася найуспішнішою у справах.
-         Чи сподобався вам урок ? Чим ?
-         Хто був сьогодні собою незадоволений. Чому?

8.  Домашнє  завдання.
-         №  607 ( І група )
-         № 607, № 608 ( ІІ група )
-         № 607, № 608, скласти план розв’язання задачі ( ІІІ група)
-   вивчити таблицю множення числа 2







Урок №2
Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 3.  Задачі на множення

Мета :     ознайомити учнів з таблицею множення числа 3 та з її практичним  
                 застосуванням; вчити швидко обчислювати приклади;
                 роз­вивати пам'ять, логічне мислення, навички самостій­ної праці,
                пізнавальну активність учнів;
                виховувати культуру праці, охайність, працелюбність, старанність,
                дбайливе ставлення до природи.
Обладнання : підручник М. Богданович, «Математика» 2кл, ін­дивідуальні
                 картки  з математичними виразами; ілюстрації із зображенням
                 вагончиків поїзда, дерев, тварин, квітів, грибів, комах; зображення
                 трикутників; силуети яли­нок та грибів; грамзапис «Птахи у лісі».
Тип заняття: урок-подорож
                             Х  І  Д    ЗА Н Я Т Т Я
1.     Організація  класу
Учитель та учні вітаються.
Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Доброго ранку людям усім
І всьому прекрасному.
   2. Повідомлення теми заняття
Сьогодні ми здійснимо подорож до чарівно­го лісу.
Ми поїдемо в ліс за знаннями,
Кмітливість візьмемо в дорогу із нами,
Фантазія теж нам у лісі згодиться,
Отож, вирушаємо до залізниці.
   3. Контроль, корекція, закріплення знань
           Усні обчислення.  Гра «Хто швидше»  ( участь беруть 2 учні, 
           починаючи з двох кінців; хто першим розв’язав приклад – ставить
           початкову букву свого імені в центральному восьмикутнику)
4.     Вивчення  нового матеріалу
 Підготовча робота.
Лунає оголошення: «Увага! Увага! З другої колії відхо­дить екскурсійний поїзд за маршрутом «Гімназія чарівний ліс – гімназія». Всім пасажирам зайняти свої місця».
– Нас потяг швиденько до лісу домчить. Але що трапилося, де поділися вагони? Якийсь беш­кетник їх познімав з коліс! Хто ж нам допоможе? Послухайте і здогадайтеся.
Літаком керує льотчик,
Автобусом — водій,
Пароплавом — капітан,
А паровозом — ... (машиніст).
– Наш потяг незвичайний. Щоб зайняти в ньому своє місце, необхідно
скласти і записати таблицю множення числа 3.
      - фронтально № 698, 699
 Пояснення нового матеріалу    
  1. Складання таблиці множення числа 3
  2. Спостереження та порівняння
 Розділяємо таблицю на три «трійки». Подивіться на розряд десятків. У перших трьох він дорівнює нулю (відсутній):
             3 х 1= 3
             3 х 2= 6
             3 х 3= 9
А в другій «трійці» – одиниці:
             3 х 4= 12
             3 х 5= 15
             3 х 6= 18
 А в третій  «трійці» – двійки
             3 х 7= 21
             3 х 8= 24
             3 х 9= 27
    (Таке розподілення на три «трійки» дає можливість швидко орієнтуватись у таблиці, одразу визначаючи правильно кількість десятків.)
– Розглянемо розряд одиниць.
Назвіть добутки парами:
З, 6;       9, 12;      15, 18;       21, 24;          27, 30.
Зверніть увагу, які числа чергуються? (Парні й не­парні.)
Додайте цифри добутків окремо в другій, третій «трійках».
3х4=12    1 + 2 = 3                  3х7 = 21      2+1 = 3
З х 5 = 15   1 + 5 = 6     3х8 = 24     2 + 4 = 6
З х 6 = 18   1 + 8 = 9     3х9 = 27     2 + 7 = 9
– Порівняйте з числами першої «трійки». Зробіть висновок. (Якщо додати одиниці й десятки добутків, то одержимо по черзі числа 3, 6, 9.)
Отже, чи може бути в таблиці множення чис­ла 3 добуток 23? (Ні, бо сума цифр добутку не 3, не 6, не 9.)
– Молодці! Ви швидко впорались із цим завдан­ням.

   Первинне  закріплення
–       А зараз «Гра «Квиток».
                   Щоб успішно подорожувати,
Треба усний рахунок розпочати.
 Рахунок не простий, а пізнавальний. Якщо ви об­числите цей ланцюжок, то дізнаєтеся, скільки років можуть прожити без їжі деякі види черепах.
3 х 3 + 1 - 5  (5 років).
А якщо обчислите значення цього виразу, то ді­знаєтеся, скільки очей у павука.
3 х 5 + 3-10 (8).
Сон у зайця неспокійний. За добу він ненадовго засинає разів... А скільки, ви дізнаєтеся, обчислив­ши цей вираз:
З х 9 + 5 - 12 (20 разів).
А якщо ви бажаєте дізнатися, скільки чорних ця­ток є на крильцях комашки сонечка, знайдіть зна­чення цього виразу:
   3х5 2х4 (7).
Молодці! Поки ми дружно рахували, поїзд наш прибув до чарівного лісу.

Звучить запис «Птахи у лісі».

У цьому лісі все незвичайне: дерева, кущі, ягоди й тварини. Ось гляньте, які тут цікаві будиночки, кві­ти, листочки.
Подивіться на цей листочок і виконайте завдання, яке на ньому вказане.
-  за № 701  

А тепер погляньте на цю квіточку ( у серединці написаний номер
      завдання) і виконайте завдання, яке там заховалося:
-         № 702 – розвязують самостійно, з наступною перевіркою.

-   Каліграфічна хвилинка
-  А тепер мудра сова пропонує вам гру.
       Гра «Знайди «зайве число». 
-  Знайдіть «зайве число» і запишіть його у зошити.
             37, 39, 41, 44, 45, 47    

5. Фізкультхвилинка
    3х2=6  - До нас прийшов гість   /ходьба на місці
    3х3=9  - Він буде з нами вечеряти /почергово підносять руки до рота
    3х4=12- Коло гостя метушаться /нахиляють тулуб в той чи інший бік
    3х5=15- тато, мама, бабця  /руки вгору, в сторони, вниз
    3х6=18- І маленька наша Настя /присідають
    3х7=21- ось уже кілька годин /почергово відводять руки від грудей
    3х8=24- господарює у квартирі /згинання і розгинання рук
    3х9=27- та показує усім /повороти тулуба вліво і вправо
    3х10=30-чого вона вчиться /руки в боки, стрибки на місці
                   Настя гостя забавляє,
                   А ми за парти сідаєм.

6. Розвиток  математичних  знань
   - А цю задачу вам запропонував їжачок-хитрячок. Але він так хвилювався, що зовсім забув її текст. Тому просить проаналізувати і пояснити.
    Задача № 703 –аналізуємо і пояснюємо  розв’язання .
    № 704 – виконують самостійно, з наступною взаємоперевіркою.
-Молодці! Із задачами впоралися швидко, правильно.
Час до гімназії повертатися. Але хто це не пускає нас до поїзда?
    Графічний  малюнок
   Вправа на увагу, швидкість мислення. ( котик).

            -   3 кл вгору
            -   1 кл по діагоналі в правий нижній кутик  клітинки
            -   1 кл вправо
-   1 кл по діагоналі в правий верхній кутик клітинки
-         3 кл вниз
-         1 кл по діагоналі в лівий нижній кутик клітинки
-         1 кл вліво
-         1 кл по діагоналі в лівий верхній кутик.
Очі, носик , рот домальовуємо самостійно.
- Бачу, не боїтеся перешкод на своєму шляху. А тепер сідаймо у вагони й вирушаймо додому. А щоб побачити, які ви дружні, попрацюємо в парах.
     Хто розв’яже приклад на одну дію – у того виросте грибочок, а хто на дві– ялиночка.
 
7.  Підсумок  уроку
- Наша подорож добігає кінця. Чарівний поїзд під’їжджає до гімназії.
  (лунає дзвоник)
- Чи сподобався урок ?
-Що вам сьогодні вдалось ?
  Ви всі дітки – молодці, гарно працювали!
  Але дзвоник пролунав, він мені і вам сказав,
  Що урок вже час кінчати, треба йти відпочивати.

  8.  Домашнє  завдання.
№ 705, № 706 -  розвязати задачі.
- вивчити таблицю множення числа 3






Урок №3
Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 4.  Застосування  таблиці для розвязування задач та  знаходження значень виразів

Мета: ознайомити учнів з таблицею множення числа 4 та з її практичним 
            застосуванням;удосконалювати обчислювальні навички та
            вміння;вчити будувати міркуванні під час розв’язання задач
розвивати концентрацію та розподіл уваги, , творчу уяву, фантазію,   образне та асоціативне мислення, синхронність рухів двома руками;
виховувати колективізм, почуття відповідальності за виконану роботу,  охайність.
Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика», таблиця до гри
                         «Муха», таблиці «стадіон», таблиці для швидкої лічби,
                         жетони.
Тип заняття: урок-гра «Футбол»
                          Х  І  Д    З А Н Я Т Т Я
     1.Організація  класу
           1. Вправи  на розвиток  концентрації та розподілу уваги, на збільшення 
                обєму уваги.
             
 Гра «Муха» на 25 клітинок.















*

















              Гра „ Парні  ручки”
             (на листочку в клітинку намалювати двома руками 2 квадрати      
             одночасно)

2. Повідомлення теми заняття 

- Я запрошую вас на стадіон. Там відбудеться змагання.
  Стадіон наш математичний, і завдання, звісно, будуть пов’язані з математикою. А змагання проходитимуть, як завжди, між командами.



 І сект



ІІ сект



ІІІ сект



ІV сект.


Наш стадіон поділений на сектори, у яких вас чекають різні види роботи. В одному із секторів ви повинні використати всі знання, яких набули на попередніх уроках, в інших –отримаєте  нові знання та вміння. За правильні відповіді видаватимуться кольорові жетони:
червоний – повна чітка відповідь; 
синій – відповідь, яка потребує уточнень і доповнень.
                                      Звучить музика                                                                      

  Актуалізація опорних знань
І сектор – «Розминка»

     1. Математичний  диктант.
              Розвязування прикладів  з коментуванням :
67 + 24 =                                                     24 : 3 + 17=
74 – 39 =                                                      16 : 2 + 5=
37 + 48 =                                                     18 : 2 – 7 =
92 – 54 =                                                      18 : 3 + 17 =

    2. «Швидке око» – завдання на розвиток сприймання та уваги.
  5 табличок-матриць (для кожної команди). Один учень від команди повинен закреслити відповідний знак. Підрахунок помилок.









































        Каліграфічна хвилинка
    Вибрати з числового ряду «зайве» число і запишіть: 12,14,17,18,20,22

4. Вивчення  нового матеріалу
   – Переходимо у ІІ сектор – «Хвилинка з тренером»
А тренерами у нас будуть Мальвіна і Сонцевик.
     фронтально № 137
 Підготовча робота
- за № 138 наші тренери пропонують вам сьогодні самостійно розглянути таблицю множення числа 4

Пояснення нового матеріалу   
 – Щоб вивчити і запам’ятати добре таблицю множення числа 4, потрібно повторити таблицю множення числа 2.
Запишіть у рядок результати таблиці множен­ня числа 2:
                      2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20.
Збільшіть кожне з чисел на таке саме й запи­шіть результати в другий рядок:
                   4, 8, 12, 16. 20, 24, 28, 32, 36, 40.
Запишіть таблицю множення числа 2 у стовп­чик:
         2 х 2= 4                   4 х = 8
         2 х 3 = 6                  4 х 3 = ?
         2 х 4 = 8                  4 х 4 = ? ….
Поруч  записую таблицю множення числа 4, розв'язавши тільки перший приклад.
– Порівняйте перші вирази з кожної таблиці.
(Діти помічають: 1-й множник 4 — це 2 + 2,  добуток 8-4 + 4.)
– Хто може сам знайти, скільки буде 4 х 3? (Тре­ба результат із таблиці множення числа 2 (6) додати двічі: 6 + 6 = 12 і т.д.)
Діти самостійно додають двічі добутки з таблиці множення числа 2. Роблять це легко й радісно.
Знову звертаю увагу на записаний на по­чатку уроку другий ряд чисел. Діти порівнюють числа другого ряду з добутками таблиці множення числа 4 й відкривають для себе секрет таблиці множення числа 4 – це результати таблиці множення числа 2, збіль­шені самі на себе (подвоєні).
Поняття «подвоєні»- це значить збільшити число саме на себе .

Первинне  закріплення
          –  Задача № 139 – усно
          –  Що нам відомо? На скільки дій задача?

4.     Фізкультхвилинка
 ( під ритмічну музику)
     4х2=8 – Білченята в лісі   /руки підняті високо над головою
     4х3=12 – підстрибують, веселяться  /стрибки на лівій , правій нозі
     4х4=16 – Знайшли горішків тринадцять./підстрибують, показуючи руками
     4х5=20 – Тут батьки метушаться, / ходьба на місці
     4х6=24 – щоб правильно поділили./лівою і правою рукою імітують поділ 
                                                                 на частини
     4х7=28 – В дуплі на горісі / руки вгору підняті
     4х8=32 – йде розмова ділова: / нахили голови вправо, вліво, вперед
     4х9=36– «Ледачий нехай не їсть» /, заперечуючий жест обома руками
     4х10=40 – винесли такий ось вирок / руки витягнуті вперед
                      малі білченята, їхні мама й тато. / присідають, встають/
                       Білченята весело стрибають,
                       А учні тихенько за парти сідають.          

6. Розвиток  математичних  знань
– Переходимо  у ІІІ сектор – «Багатоборство».
   Тут ми перевіряємо вміння працювати всією командою, спритність, взаємодопомогу, творчість.
           № 141 –коментоване розв’язування виразів         
           № 142 – робота над нерівностями
      Розв’язавши задачу № 140, спринтери зможуть правильно розрахувати
     свій шлях.
      Робота в групах.  Усно скласти план розв’язання задачі. Обґрунтувати
      свою відповідь.
  – Усі команди дружно брали участь у змаганнях, показували гарні знання. 
   Але переможцем стане команда, яка творчо попрацює над логічним 
   завданням 143
   Запрошую усіх перейти у ІV сектор – «Хвилина слави».
         Робота в групах. 
         Відповіді команд.  Нагородження переможців.

  7.  Підсумок  заняття
           - Що сподобалось на уроці ?
           - Чи задоволені ви собою ? Чим?

  8.  Домашнє  завдання
                  -  № 145 ( І група)
                  -  № 145, № 146 –розвязати за заданим планом. ( ІІ група)
                  -  № 145, № 146, розв’язати додаткове завдання ( ІІ група )
                  -  вивчити таблицю множення числа 4




Урок №4

Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 5. Застосування  таблиці для знаходження значень виразів і розвязування задач

Мета:      скласти  таблицю множення числа 5, формувати вміння 
                 обчислювати вирази, розвязувати задачі із застосуванням 
                 таблиці, повторити вивчені випадки множення і ділення;
     розвивати логічне мислення, увагу, фотографічну память,
     математичні знання учнів;
     виховувати охайність, любов до казки, до природи, до рідного
     краю, виховувати працелюбність.
Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика», гербарій,
                 демонстраційний матеріал (таблиці, схеми ); магнітофон,
                 ілюстративний матеріал; роздатковий матеріал (сигнальні картки,
                 перфокарти, картки для опитування), допоміжна дошка, таблиця
                 множення числа 5, аудіозапис «Музика для душі».
Тип заняття: урок-мандрівка «Гірськими стежками» (комбінований)

                          Х  І  Д    З А Н Я Т Т Я
1.Організація  класу
   Гра « Фотографічна память» .
   Демонструю 2 картинки (10-15 сек). Завдання: знайти різницю.
Хто хоч раз ходив крутими гірськими стежками, піднімався на вершини й стояв над туманами, ніколи не забуде свого враження.
Гори України — її краса й гордість. Про Крим­ські гори ми вже згадували на уроці природознав­ства, ознайомилися з рослинним і тваринним світом цього регіону.
Учитель демонструє Кримські гори та найвищу вер­шину Роман-Кош на фізичній карті України.
На заході України простяглися гори Карпати. Про них сьогодні й піде мова на нашому уроці.

2. Повідомлення теми заняття
На уроці ми мандруватимемо чарівними мальов­ничими Карпатами, милуватимемося їх красою, піз­наватимемо рослинний і тваринний світ. А разом із цим закріпимо вміння розв'язувати приклади, задачі та рівняння на вивчені табличні випадки, а також  познайомимося з таблицею числа 5.
Роботи на уроці буде багато, тому налаштуйтеся швидко думати, чітко й правильно відповідати, калі­графічно писати.
Готові? Тоді рушаймо!
3. Контроль, корекція, закріплення знань
– Карпати – це найвищі гори України (демонструє на карті). Простягаються смугою завдовжки понад 280 км і завширшки 100 км у межах Закарпатської, Івано-Франківської та Чернівецької областей.
–  Які міста в Карпатах вам відомі? Назви деяких з них ви зможете дізнатися, якщо виконаєте ряд завдань і впишете отримані результати в таблиці.
1.     Усний  рахунок .
а) Логічна  розминка
          – продовжити  числовий  ряд, замінивши букви числами
                          2, 4, 6, 8,  Р, А .
                          0, 7, 14, 21, Я , М.
                          4, 8, 12, 16, Ч, Е

б) Гра « Доповнити до 47»
           – називаю числа, а учні  оголошують результат і фіксують на дошці
                       12, 35, 19, 8
( 12 +35 /С/=47;  35 + 12 /Н/= 47;  19 + 28 /Я/= 47; 8 + 39 /И /=47; )

в) Гра «Знайди помилку»
           – знайти приклади, виконані невірно.
18: 3+ 15 = 21/О                  8 : 4 +8 =40 /Р               28 : 4 – 6 = 0 / В
4х 9 – 27 = 9 /А                   24 : 3 + 15 = 23 /Х        (35-14) : 3 =9 /Т

а)                                               
28
10
24
35
20
12








    б)    
28
35
39
12
28








в) 
1
21
10
21
23
7
9










           ЯРЕМЧА                          ЯСИНЯ                        ВОРОХТА

      2. Математичний диктант.
Карпати – це надзвичайно гарні й порівняно мо­лоді гори. Їх називають ще зелені Карпати. Вони ма­ють переважно круглі вершини, пологі схили. Безлісі
плоскі вершини називають полонинами. Вони вкриті гірськими луками.
Найвищі вершини Карпат розмістились у гірсько­му масиві Чорногора.
Хто знає, яка гора найвища в Карпатах? Так, це Говерла. Її висота 2061 м.
Також досить високими є вершини Піп Іван (2022 м),  Бребенескул (2035 м), Сивуля (1818 м), Довбушанка (1760 м).
Їх висоти ви зможете подолати, якщо обчислите усно приклади:
Піп Іван                           Бребенескул                    Сивуля
  20 + 80                              3  х  5                        4  х  7
...    -  90                            ... + 100                    … - 20
...   х   3                             ...  15                     … + 92
Перевірка математичного диктанту
4. Вивчення  нового матеріалу
Підготовча робота.
      – Клімат Карпат теплий і вологий. Зима м'яка, багатосніжна (-4°С, -5°С – Прикарпаття; -6 °С, -12 °С – у горах). Літо не спекотне, з дощами (се­редня температура липня +18 °С – у Прикарпатті, +7°С –  +13°С – у горах). Опадів випадає багато. Тому тут беруть початок багато річок: Дністер, Стрий, Тиса, Прут; притоки, які, коли тануть сніги, перетво­рюються в гучні потоки.
     Найбільшою з цих річок є Дністер. Одну з легенд про походження назви цієї ріки ми читали на уроці читання. Пригадайте її і підготуйтеся до подорожі карпатськими ріками. 
Пояснення нового матеріалу  
На території нашої області протікають такі гірські річки: Прут, Лімниця, Бистриця, Надвірнянська, Солотвинська, Черемош. Але промчати  стрімкими потоками цих гірських рік нам допоможе лише незвичайний човен, який ви повинні спорудити самі і називатиметься він – таблиця множення числа 5.
   1. Складання учнями таблиці множення числа 5 на основі таблиці
       додавання та набутих знань.
   2. Спостереження та порівняння.
Значення всіх добутків закінчуються або на 5, або на 0.  При множенні на парні числа – на 0:
      5 х 2 = 10       5 х 6 = 30
      5 х 4 = 20      5 х 8 = 40
При множенні на непарні числа – на 5:
     5 х 3 = 15       5 х 7 = 35
     5 х 5 = 25       5 х 9 = 45
Це число десятків повторюється при множенні на наступне непарне число. 
5 х 4 =  20       5 х 6 =  30
Тобто, якщо:
Число десятків у значеннях добутку числа 5 на пар­не число дорівнює половині цього числа.
5 х 8 = 40, то
5 • 9 = 45
        непарне
– Назвіть десяток (вони йдуть по порядку від 10 до 50), потім число, яке одержимо після додавання до цього числа десятка 5 одиниць, потім назвіть на­ступний десяток і т.д.
Прийом швидкого обчислення.
Щоб помножити число на 5, до нього слід допи­сати нуль і поділити навпіл:
          20 х   5 = 200 : 2 = 100               60  х  5 = 600 : 2 = 300

    Первинне  закріплення
На висоті 989 м над рівнем моря знаходиться озе­ро Синевір. Його глибина 16-17 м (найбільша – 24 м).Температура води в ньому +11°С. Називають це озеро «Морське око». А ми з вами зараз заглянемо у глибини «математичного ока».
                 -  № 146 – користуючись таблицею, виконати завдання вправи.
5. Фізкультхвилинка
         5х2=10 - Черешеньки висять./ руки підняти високо вгору
         5х3=13 - Там діти юрмляться./підстрибують
         5х4=20 - У саду пташки гніздяться./розводять руками, ніби мостяться
         5х5=25 - Діти вдячні їм за сад./нахили вперед і назад
         5х6=30 - Їх невтомні крильця/махають руками
         5х7=35 - годували пташенят./голівки нахиляють вліво, вправо, вперед
         5х8=40 – Ось вже літо скоро./ колові рухи руками
         5х9=45 – Діти залюбки з’їдять/ почергово підносять руки до рота
         5х10=50 - фрукти, що дарує сад/ імітують зривання фруктів
                      Весело пташки в садочку літають,
                      А діти тихенько за парти сідають.
6. Розвиток  математичних  знань
Рослинний світ Карпат.
Чим вище в гори – тим нижча температура. Тому в Карпатах ліс росте поясами, які змінюються з ви­сотою.
Біля підніжжя – листяні ліси, в яких переважа­ють дуби, ясени, липи, граби, ліщина, калина. Вище до листяних приєднуються окремі породи хвойних де­рев (буки, граби, смереки, ялиці, модрини). Далі смерекові ліси. Тут ростуть сосна гірська, ялівець си­бірський.
Подекуди росте в Карпатах тис ягідний – дуже гарне дерево, що має сильну й міцну деревину. Його по-хижацьки вирубували, тому тис занесений до Між­народної Червоної книги. (Демонструю гербарій.)
У Карпатах росте понад 2300 видів рослин. Деякі з них зображені на планшеті. У темних ялинових і со­снових лісах росте папороть. Існує повір'я, що той, хто знайде квітку папороті у ніч на Івана Купала, буде щасливий і досягне успіхів у житті.
А ми свою квітку папороті шукаємо у номері:
 - задача № 149 – складаємо задачу за малюнком і діти розвязують її  самостійно;
У непрохідних карпатських лісах живуть сьогод­ні вже рідкісні тварини: олені, бурі ведмеді, кабани, вовки, лисиці, дикі кози, рисі, куниці, білки, зайці-русаки та інші.
Зустрічаються тут великі птахи: глухарі, тетеруки; хижі птахи: беркут, сокіл, балобан тощо.
У річках водиться багато риби: лящ, струмкова форель...
 А наша рибка заховалася  у:
-         № 147 – розвязуємо з коментуванням.
-         № 148 – самостійно
  
Каліграфічна хвилинка
 - На основі таблиці множення  2, 3, 4 записують тільки відповіді
                     2 х 6 =                                      4 х 5 =
                     4 х 3 =                                      4 х 9 =
                     3 х 9 =                                      3 х 7 =
                     2 х 8 =                                      2 х 5 =
                     3 х 3 =                                      3 х 5 =

   У Карпатах багато санаторіїв, турбаз, оздоровчих таборів для дітей. Цілюще гірське повітря, мінеральні джерела: «Нафтуся», «Нарзан» приваблюють туристів.
  1968 року в Закарпатській області було створено Карпатський заповідник. Мета створення — збере­ження й вивчення гірських лісів.
  Ми з вами теж сьогодні вивчили і закріпили новий матеріал, то ж пора вирушати додому.
     - № 150 – знаходження частини від числа
     - № 151 – робота над логічним завданням
7.  Підсумок  заняття
            – Що нового відкрили сьогодні для себе ?
            – Який вид роботи сподобався найбільше?

– А щоб перевірити, чи були ви уважними на уроці, розв'яжіть кросворд.
Кросворд «Карпати»
1. Хижий птах, занесений до Червоної книги Украї­ни. (Беркут.)
2. Назва державного заповідника, створеного 1968 року в Закарпатській       
      області. (Карпатський.)
3. Друга назва озера «Морське око». (Синевір.)
4.І нша назва гірських луків. (Полонини.)
5. Найвища вершина Карпат. (Говерла.)
6. Річка, яка в сиву давнину стерла дні на піску. (Дністер.)
    7. Цінна порода дерева, що росте в Карпатах і за­несена до Червоної книги 
   України. ( Тис )

1







2










3








4








5








6








7











8.  Домашнє  завдання
-   №  152 – розвязати задачу.
-   №  153 – виконати завдання.
-   опрацювати статтю підручника з природознавства на с. 80-82.
-   вивчити таблицю множення числа 5.







Урок №5

Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 6. Застосування  таблиці для знаходження значень виразів і розвязування задач. Знаходження значень виразів  з буквою

Мета:  -  скласти  таблицю множення числа 6, формувати вміння 
                  обчислювати вирази, розвязувати задачі із застосуванням 
                  таблиці, вправляти учнів у знаходженні значень виразів з буквою;
-          розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу,  фотографічну
      память, пізнавальні інтереси;
-          виховувати охайність, самостійність у роботі, акуратність.
Обладнання : підручник М. Богданович  «Математика», картинки до гри  
                  «Хто швидше» , кружечки з цифрами, картки із позначенням
                   станцій, кольорові фішки, планшети ,таблиця множення числа 6.
Тип заняття: урок - подорож

                          Х  І  Д    З А Н Я Т Т Я
1.Організація  класу.
1. Вправа на розвиток концентрації та розподілу уваги.
- Гра « Парні ручки»
           (намалювати обома руками одночасно кружечки)
2. Метод Цицерона.
   уявно розміщуємо у класі :
-         на вхідних дверях -68.
-         на шафі -34
-         на останньому вікні -27
-         на середньому вікні -19
-         на першому вікні - 53
-         на дошці  - 12
-         на шафі  - 100
-         на стіні  - 42
Давайте ще раз очима проведемо по класу і пригадаємо, де і які числа ми намалювали.
2. Повідомлення теми заняття
– Сьогодні ми вирушимо в подорож. Наш маршрут проляже від станції «Хвилинка» до станції «Закріпляйко». Вид транспорту ви можете обрати самі.
Подорожуючи, ми ознайомимося з таблицею множення числа 6 та закрі­пимо вміння складати й розв'язувати задачі. Все нове й цікаве запишемо в «Дорожні зошити». За правильні відповіді ви отримаєте фішки: червону — за повну, чітку відповідь, синю — за доповнення.
Звучить мелодія пісні «Голубой вагон».  
Контроль, корекція, закріплення знань
   Усний  рахунок .  Гра «Хто швидший» ?

1.     Математичний  диктант
-         перший  множник -2, другий множник – частка чисел 40 і 5.
    Знайти  добуток.
-         число 45 зменшити у 5 разів і результат зменшити на 3.
-         Третину від 27 зменшити на 5
-         Ділене 25, дільник – різниця чисел 53 і 48. Запишіть  частку.
     
 Станція «Каліграфічна хвилинка»
       Позбирайте числа-відповіді і запишіть їх у зошит.

- А зараз сідайте у вагони – вирушаємо до станції «Пізнайко».
        ( звучить музика)

4.Вивчення  нового матеріалу
  - Підготовча робота
        Створення проблемно - пошукової ситуації.
 - На станції «Пізнайко» я пропоную вам попрацювати інженерами-конструкторами. Розглянемо вправи:
- № 154, 155 – Як перевірити, що 6 х 7 = 42?
- Запишіть спостереження в «Дорожні зошити».
- Пояснення нового матеріалу
  1. Складання таблиці множення числа 6 (на основі таблиці додавання)
       № 156
  2. Спостереження та порівняння.
Порівняємо таблицю множення числа 3 з табли­цею множення числа 6.

                   У скільки разів  6 більше ніж 3? (У 2 рази: 6:3= 2.)
Якщо перший множник збільшити у 2 рази, що можна сказати про добуток? (Він теж збільшився у два рази.) Отже, додаємо 2 рази одне й те саме число з таблиці множення числа 3 — це і є результат табли­ці множення числа 6.

Подивіться на цифри у розряді одиниць при мно­женні на парні числа.
6 х 2 =12
6 х 4 =24
6 х 6 =36
Висновок:  у добутку ті самі цифри, що і в таблиці множення числа 3.
Прочитайте приклади вголос. Що ви почули? (Риму, маленькі віршики.)
Шість на чотири — двадцять чотири.
Шість на шість — тридцять шість.
Шість на вісім — сорок вісім.

При множенні на непарні числа добутки збільшу­ються на 12 одиниць:
6 х   3 = 18
           + 12
6х5  =30
           + 12
6 х 7    =42
  
- Запишіть у «Дорожні зошити» складену таблицю множення числа 6.

- Перш, ніж вирушити далі в путь, ми маємо зібрати багаж: пригадати все, що вивчили на попередніх уроках і що нам може знадобитися в дорозі.
        Йшла до зайця в гості лиска,
         Несла три пучки редиски.
         В кожному редисок  - п’ять.
         Як усі порахувать?  ( 5 х 3=15)
         Три кози побігли в ліс,
         Скільки разом ніг у кіз?  ( 4 х 3=12)

         Чотири індики пішли на музики,
         Танцювали, гупали.
         Скільки ніжок тупало?  (2 х 4=8)
          В магазині хлопчик плаче,
          Полічить не може здачі.
          П’ятаків у нього п’ять,
          Скільки грошей, як узнать?  ( 5 х 5=25)
  
                   Молодці! Тепер ми впевнено можемо вирушати до наступної станції «Знайко –Всезнайко»     

 - Первинне  закріплення
   
        № 157 – розв’язуємо приклади з коментуванням.
        № 158 – усно, фронтально.

- Розв’язування віршованих задач на закріплення таблиці числа 6
        
         Прийшли до крамниці 4 жуки,
         Купили на ніжки собі чобітки.
         Ніжок по 6, як відомо, в жуків.
         Скільки потрібно всього чобітків? ( 6 х 4=24)

         Біля липи бджіл багато,
         Мед збирають волохаті.
         6 джмелів між них кружляють,
         Теж медок вони шукають.
         Менше їх, ніж бджіл, в 3 рази.
         Порахуйте бджіл відразу.  ( 6 х 3=18)

         Кіт Мусій купив сосиски
         І розклав по 6 у миски.
         Скільки всіх було сосисок,
         Якщо 9 повних мисок?     ( 6 х 9=54)

5. Фізкультхвилинка
      6 х 2=12 – Діти в школі вчаться / встають рівненько біля парт
      6 х 3=18 – На перерві веселяться /виконують танцювальні вправи
      6 х 4=24 – Хочуть набратися сили / згинають і розгинають руки
      6 х 5=30 – й на урок не запізнитись / руки в боки, біг на місці
      6 х 6=36 – учень у школі не гість / нахили вліво і вправо
      6 х 7=42 – Кожен працює сповна /вирівнятись, руки покласти на груди
      6 х 8=48 – Вчаться навіть звірі  в лісі /витягнути руки і помахати ними
      6 х 9=54 – Учні все зрозуміли / стрибки на місці
      6 х10=60 – й уроками дорожать. / стають струнко
                         Усі тихенько сідають і працювати починають. 
6. Розвиток  математичних  знань 
   - Ось так непомітно  ми прибули на станцію «Задачну». Тут нам доведеться добряче попрацювати.
         Задача № 159 – аналізуємо колективно, розвязують самостійно.
         Розв’язок задачі і відповідь запишіть  у «Дорожні зошити».
                    № 160-  складаємо умову задачі, аналізуємо розвязування 
                                   колективно.
                    № 161 – розвязуємо фронтально біля дошки.

    - Молодці, працювали швидко, дружно. Тож попереду нас чекає наступна  
      зупинка «Загадкова».

7.  Логічна розминка. Станція «Загадкова»
           № 162 – знаходимо потрібні рівняння усно, записуємо лише
                          2 з них (на  вибір)

8.  Підсумок  заняття
   - Ми під’їжджаємо до станції «Закріплення». Перегляньте записи у своїх «дорожніх зошитах» і пригадайте, що ви робили дорогою.  Що дізналися нового?
 - Підрахуйте фішки.
         
9.  Домашнє  завдання
-  № 163 – виконати завдання(письмово перевірте, що 6 х 5 = 30)
-  № 164 – розв’язати приклади
- вивчити таблицю множення числа 6





Урок №6
Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 7. Задачі на зведення до одиниці

Мета:     - скласти  таблицю множення числа 7 та ознайомити з нею учнів, 
                   повторити розв’язування задач з пропущеними частинами , та
                   спосіб знаходження невідомого відємника; 
     - розвивати логічне мислення, уміння будувати докази ,пізнавальні
       процеси ( увагу, пам’ять), швидкість у роботі; 
     - виховувати охайність,  почуття колективізму, товариськості, 
       взаємодопомоги в  роботі.

Обладнання: підручник М. Богданович  «Математика» 3кл, картки-акції,
                         штрафні картки, таблиця множення числа 7.
Тип заняття: урок – бізнес-гра

                          Х  І  Д    З А Н Я Т Т Я
1.Організація  класу
        Дзвоник пролунав! Ура!
        Ура! Ура! Ура!
        Бо сьогодні не просто урок,
        А цікава і змістовна гра.
        Тож, усе скоріш кидайте
        І рівнесенько сідайте.
  2. Повідомлення теми.
       - Наш урок сьогодні буде незвичайним. Ми будемо закріплювати вміння
     використовувати набуті на попередніх уроках знання, а також проведемо
    бізнес – гру.
           Ви будете бізнесменами, а я – представником банку.
  Що таке бізнес?  Банк?  Акція?  Штраф?
               
         Контроль, корекція, закріплення знань.

  - Мій банк виставляє на продаж акції. Хто з вас придбає найбільшу кількість 
     акцій, той стане найбільш успішним бізнесменом, а я ваші акції переведу
     в бали.
    Банк виставляє акції, номінальною вартістю в 1$.

1.     Усний рахунок .
 
-         Гра «Мовчанка» ( відповіді показують пальчиками рук )
1.     Розгадування ребусів.
                  7 я          пі 2 л         ві 3 ла

1.     Гра «Успішний бізнесмен»
(45 + 15 - 50) х 6 = ….  ( Б )                      (75-35) : 4 =……(Л )
(49 – 40 - 5 ) х 9 =…… ( Ц )                      4 х 8 + 6 х 3 =…( А)
(100 – 50 – 45) х 4=…..( Т )                       3 х10 – 6 х 4=….( Я)
3х5 + 4х2  + 6 х7 = …..( И )

29
50
60
10
45
36
6
?
?
?
?
?
?
?



 
 – Молодці! Багато з вас уже мають початковий капітал.
  А банк знову виставляє акції вартістю в 5$ і придбати їх зможе той, хто активно буде брати участь в аукціоні «Створи сам!»
        
  3.   Вивчення  нового матеріалу
    - Підготовча робота.

         Дуже легко буде всім
         Вивчить множення на сім.
         Відміряєш сім раз сам –
         Буде добре вам і нам.
         А не будеш виміряти,
         Не навчишся рахувати.
         Краще пий із знань криниці –
         Подивись на цю таблицю.
         Щоб додати сім разів,
         Не потрібно сім голів.
         На запитання твоє
         Відповідь в таблиці є.
   
- Але щоб вивчити  таблицю на 7, треба спочатку її скласти.                   
  Фронтально № 238
  - № 239– виконуємо завдання, складаємо малюнок.

- Пояснення нового матеріалу   

    а) Застосовуючи переставну властивість множників, складаємо таблицю
        множення числа 7
       -  № 240
    б) Починаємо досліджувати таблицю, шукати її закономірності.
        1. Кожний наступний добуток збільшується на 7;
        2. Кожний попередній добуток зменшується на 7;
        3. У добутках чергуються парні та непарні числа;


      При множенні на парні числа у добутку одиниць вдвічі більше.

- Первинне  закріплення
  Забираю таблицю множення, учні відтворюють її по памяті
  № 241 – розвязуємо коментовано
  № 242-  розвязують задачу самостійно.
          Вручення акцій за всі види роботи.

5. Фізкультхвилинка
      7 х 2 = 14 –Зайчики бояться / підняти тремтячі плечі вгору
      7 х 3 = 21 –бо уже кілька годин тому/ показати правою рукою «годинник»
      7 х 4 = 35 – у густому лісі / розвести руки в різні сторони
      7 х 5 = 35 – хтось зумів їх налякати / підняти плечі вгору
      7 х 6 =42 – Йде обертом голова. / кругові рухи головою
      7 х 7 = 49 – Вовки виють в нетрях. / руки в боки, повороти вліво, вправо
      7 х 8 = 56 – Вовчик зайчика не з’їсть / стрибки на місці
     7 х 9 = 63 – Зайчик може утекти, / біг на місці
     7 х 10 = 70 – як не буде пустувати. / стати струнко біля парти
                        Усі зайчата втікають, а
                        діти за парту сідають.

6. Розвиток  математичних  знань
      - А тепер ставки підвищуються. І банк виставляє акції номіналом у 20 $.
       
        №  243 – за умовою задачі на дошці складаємо скорочений запис
                              6 год – 42л пального
                              8 год -  ? л  пального
       
        № 244 – усно, фронтально складаємо з кожного приклада на віднімання
                      інший приклад на віднімання.
       Вручення акцій за всі види роботи.
           
Закріплення набутих знань.

- Банк готовий виставити акції номіналом у 25$ у кредит. Якщо ваша група виконає завдання – акції ваші, і ваш представник  розподілить їх між вами, а якщо ні – доведеться кредит повернути в банк.

Запишіть приклади і їхні результати .

           х – 1834 = 4634                                              х -  178 = 8346
           х • 7 = 63                                                         х  • 7 =  21
7.  Підсумок  заняття
            - Давайте порахуємо, чи отримав наш банк прибуток.
              Що вивчили на уроці ?
8.  Домашнє  завдання
-  № 245 – виконати завдання ( перевірити, що 7 х 5 =35 )
-  №  246 – розвязати задачу.
-  вивчити таблицю множення числа 7





 Урок №7
 Т Е М А.   Складання  таблиці множення  числа 8. Задачі  на дві та  три дії

Мета:     ознайомити учнів з  таблицею множення числа 8,  удосконалювати вміння учнів розв'язувати задачі з різницевим відношенням та складати короткий запис;
розвивати обчислювальні навички, мислення, увагу, фотографічну память;
виховувати охайність, працелюбність, почуття товариськості та   взаємодопомоги.

Обладнання : підручник М. Богданович, «Математика», комп’ютер, таблиця множення числа 8, відеомагнітофон, демонстраційний матеріал, перфокарти, індивідуальні картки, блокноти кольорових сигналів, «Світлофор», «Особистий журнал учасника гри», план уроку, казковий лототрон.

Тип заняття: урок-гра «Математичний калейдоскоп»
Місце проведення: комп’ютерний клас

                               Х  І  Д    ЗА Н Я Т Т Я
1.Організація  класу
     Дзвоник всім нам дав наказ –
     До роботи швидше, клас!
     Попрацюєм всі старанно,
     Щоб минув урок немарно!
2. Повідомлення теми заняття
     - Сьогодні на уроці нам випадуть нелегкі випробування. У нас буде незвичайний урок. Ми пограємо у гру «Математичний калейдоскоп». А цей казковий лототрон допоможе побувати в гостях у різних казкових героїв, які приготували для вас цікаві математичні завдання. Але щоб їх виконати, потрібно використати не тільки знання, здобуті на уроках математики, але й бути дружніми, пам’ятати про те, що ви – команда. А успіх команди залежить від кожного гравця. Тому девіз нашого уроку: «Один за всіх -  і всі за одного».
           Подивіться на цей казковий калейдоскоп і ви побачите, які випробування вас чекають. ( знайомство з планом уроку)

     Умови гри:
-         не залишати жодного питання без відповіді;
-         не підслуховувати, не проникати в чужі думки;
-         бути веселими й дружніми.
    - А за правильні відповіді ви будете отримувати золоті зірочки. У кінці уроку підведемо підсумок.
  - Починаємо гру. 
  - Але чомусь наш лототрон не крутиться, він не впевнений у наших силах.  Давайте проведемо розминку.

      Контроль, корекція, закріплення знань
1.     Усний рахунок.

 Гра «більше-менше», учні вступають у гру парами, які сидять за однією партою. Показую на «граючу» парту, кажу «більше». Це означає, що перший учень називає якийсь приклад на множення, а його сусід – інший приклад , результат якого - більший
        Наприклад : 5х3=15, а сусід 5х9=45. Якщо ж я говорю «менше», то другий учень називає приклад з меншою відповіддю. Наприклад : 3х5=15, а сусід 2х4=8.

 3.Математичний диктант на розвиток логічного мислення
Завдання : заповнити квадрати, утворити і записати приклади :



( Хто заробив зірочки, викладає на індивідуальному набірному полотні)

- Отже, тепер все гаразд. Лототрон працює і ми потрапляємо в першу казку.

   (Відеозапис з казки «Русалонька» і запис на касеті.)
      
       Добрий день, мої любі друзі!
       Усіх запрошую у гості
        На дно морське, у глибину.
       Там риби плавничками водять,
       Запрошують усіх до гри.

  Але щоб попасти на морське дно, вам необхідно виконати одне дуже важливе завдання – скласти таблицю множення числа 8.

4.Вивчення  нового матеріалу
- Підготовча робота.
1. Складання таблиці множення числа 8. Співставлення її з тією, яка висвітлюється на екрані.
2. № 319 – усно утворюємо приклади на множення.

- Пояснення нового матеріалу 
1. Спостереження та порівняння.
    Давайте порівняємо результати таблиці числа 8 із результатами таблиць чисел 2 і 4:
       
          2 х 2 = 4            4 х 2 =      8 х 2 = 16

       4 > 8     у 2 рази          8  > 16    теж у 2 рази

  Одиниці добутків при множниках 1,2,3,4,5 ( 8,6,4,2,0 ) збігаються з одиницями при множниках 6,7,8,9,10.

  
                8 х 1 = 8                                   8 х 6 =  48
 
                8 х 2 = 16                                 8 х 7 = 56
 

                8 х 3 = 24                                 8 х 8 = 64
 

                8 х 5 = 40                                 8 х 10 = 80
 



       Поки ми виконували наказ Русалоньки, її батько, володар океанів і морських глибин, звернувся до всіх, кому не байдужа доля  морської країни та її мешканців. Подивіться, як засмічене море. Врятувати його зможуть відважні математики. До дошки викликаються найсміливіші Знайки.

Первинне  закріплення. Хвилинка ерудита
    - забираю таблицю і діти ще раз відтворюють її в таблицях
 Множник
8
?
8
8
?
8
8
8
?
 Множник
4
6
2
?
5
?
?
?

 Добуток
?
48
?
72
40
24
56
64


- № 320 – розв’язують  самостійно.

5. Фізкультхвилинка
  Ви успішно справились із завданням. У королівському палаці готуються до балу. Тож і ми з вами теж повинні підготуватися.

       8х2=16 – Бджілоньки рояться./крутяться, махаючи руками
       8х3=24 – Липу наче обліпили./притупи то лівою, то правою ногою
      8х4=32 – Йде робота гуртова./покрутитися по колу
      8х5=40 - Заберуть нектар скоро./кілька разів присісти, встати
      8х6=48 – І не втомилися зовсім / крутяться в парах
      8х7=56 – Хто із нас медку поїсть./повороти вліво та вправо
      8х8=64 – набиратиметься сили./почергові махи руками
      8х9=72 – З медом здоров’я до нас прибува./імітують піднімання штанги
      8х10=80 – Ну, а здоровий всьому дає лад./розводять руки в сторони
                      Бджілки у вулики дружно злітають,
                      Діти тихенько за парти сідають.

- Знову запускаємо лототрон   і потрапляємо до наступної казки 
« Попелюшка» ( відеозапис і запис на касеті)

        Завдання від Попелюшки.    Розставте розділові знаки , щоб рівність
   була правильною:

          2   5   6   3  = 28   ( 2 х 5 + 3 х 6 ) = 28
          3    5     45 = 60    ( 3 х 5 + 45 = 60 )
          88  21   3 = 81      ( 88 – 21 : 3 = 81 )
 ( Оцінювання на набірному полотні)

                   Ніхто не знає, чому сумує Попелюшка. Справа в тому, що король хоче відмінити бал, оскільки дуже сердитий, що не може обчислити задачі. А Попелюшка дуже мріяла попасти на бал. Може, допоможемо Попелюшці?

4.     Розвиток  математичних  знань
 (Робота з «Особистим журналом учасника гри над задачею ).
  Задача № 321 – складаємо скорочений запис, аналізуємо задачу, розвязуємо фронтально.
  Задача № 322 – учні аналізують і розв’язують самостійно з наступною перевіркою.
   Задача № 323 – складаємо скорочений запис;  аналізують і розвязують учні самостійно.

Попелюшка дякує вам за гарну роботу і дарує вам чарівні квіти.
(Завдання: розгадати ребуси на зворотній стороні квіток.)

   І  100 рія           ТЕ 100’            ЛИ 100 к        ВІ  3  НА

- А чи хотіли б ви попасти на квіткову планету?
 Для цього нам знадобиться комп’ютер. Тому знову запускаємо наш лототрон і вирушаємо до наступної казки «Казка про друга», де зустрінемося з маленьким комп’ютерним другом – Компутиком.
        Робота з комп’ютером.  
 -  Компутик приготував сьогодні для вас надзвичайно цікаві завдання:

 1. Зібрати ракету, назвати геометричні фігури, з яких вона складається.
 2. Математичний космодром  ( робота з перфокартами, розв’язування прикладів):
          І група ( отримують за розв’язання 3 зірочки)
ІІ група (отримують за розв’язання 2 зірочки)
       ІІІ група (отримують за розв’язання 1 зірочку)


 (Взаємоперевірка)
  - Ось і підійшла до кінця наша гра. Покажіть, з яким результатом ви закінчили гру. ( Діти показують індивідуальне набірне полотно із зірочками)

7.  Підсумок  заняття
        - Чим займалися на уроці? Які труднощі виникали? Які завдання сподобались? Якщо урок вам сподобався, відмітьте внизу ваш настрій і кількість зароблених зірочок.
  - А наш урок давайте закінчимо піснею « Пісня про дружбу»

8.  Домашнє  завдання
-  № 325 – виконати завдання.
-   №  324 – розвязати задачу.
- вивчити таблицю множення числа 8




Урок №8
Т Е М А   Складання  таблиці множення  числа 9. Задачі на суму двох добутків. Периметр трикутників

Мета:    -  ознайомити учнів з таблицею множення числа 9 , повторити
                 розвязування задач на знаходження суми двох добутків,
                  формувати вміння записувати їх розвязання виразом, вправляти
                 учнів в обчислені периметра трикутника, закріплювати
                 обчислювальні навички;
-          розвивати логічне мислення, увагу, фотографічну память;
-          виховувати охайність, любов до природи, почуття дружби, взаємо­- 
       допомоги, прагнення до знань.

Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика», запис пісні «Зоряна країна» і «Місячна соната» Л.В.Бетховена; малюнок «Персеї»; табло з зо­браженням сузір'я і кишеньками під кожною зірочкою; Чумацький шлях з кишеньками та кометою, з двобічною зірочкою, ковпачки з прикладами, «зоряна» карта та де­шифратор для кожного учня; текст листа Маленького Принца кожному учню, цифри для каліграфічної хвилин­ки, які є номерами обсерваторії; костюм Ночі; три схеми задач, заготовки літер та прикладів у кишеньках табло, зірочки з домашнім завданням для кожного учня, таблиця множення числа 9.

                                Х  І  Д    З А Н Я Т Т Я
Входить учитель – Ніч.

1.Організація  класу
       Звучить 1-й куплет пісні «Зоряна країна» Г.Бесєдіної та С.Тараненка. Бесіда.
                   Добрий день, діти! Ви мене впізнали? (Ніч.)
                   А чи знаєте ви, чому на Землю приходить ніч? Чи по­добається вам цей час доби? Чим? (Зоряним небом.)

2. Повідомлення теми заняття
-       Так, мої зорі прекрасні, їх не так уже й багато. А ось скільки, вгадаєте, коли поставите мені питання про це число. Але відповідати я можу лише так чи ні. (Діти з'ясо­вують, що їх близько 3000.)
-       Їх небагато, і вони в біді. Я прийшла до вас сьогодні раніше свого часу за допомогою.  Чи допоможете мені?  Тоді я перетворю вас на астрономів – мудрих і розумних людей, які займаються вивченням зо­ряного неба із обсерваторій. (Змахує палицею.)
-       На гачку парти знайдете ковпачок (головний убір), одягніть його, розв'язавши усно приклад.
-       Астрономи, у яких результат прикладу дорівнює 1, працюватимуть у першій обсерваторії (зсунені парти), у кого результат 2-у другій обсерваторії . (Діти за­ймають свої місця.)
-       Погляньте на номер обсерваторій, як його слід пи­сати у клітинці? Перше завдання обсерваторіям – запи­сати число і один рядок цифри, яка відповідає номеру обсерваторії.

     Каліграфічна хвилинка

-  Осінь для нічного неба – пора зорепаду. Чи ба­чили ви зірку, що падала? Але це падають не зірочки, а частинки комет – метеори. Особливо багато їх в одному із моїх сузір'їв, названому на честь хороброго та сміли­вого юнака, який переміг страшну медузу Горгону. (По­казує ілюстрацію.)
- Розшифруйте назву сузір'я за допомогою абетки. (Відкриваю дошку із зображенням сузір'я та прикладом під кожною зірочкою, відповідь якого є порядковим но­мером літери в абетці.) (Учитель виставляє букви відповідно до розв'язуван­ня – Персей.)
- Це сузір'я... (діти читають), а його частинки, що падають – персеїди.
   
 Контроль, корекція, закріплення знань
1.     Усні обчислення 
Математичний  ланцюжок 
1.     Математичний  диктант.
-         ділене 40, дільник 8, знайти частку,
-         місткість бочки 72 л, а відра у 8 разів менша, знайдіть і запишіть місткість відра.
-         Мама працювала на городі восьму частину доби, запишіть скільки годин працювала мама.
-         Вартість 4 мячів – 32 гнр, яка вартість 2 мячів?

3.  Вивчення  нового матеріалу
Підготовча робота.
  Щоб урятувати сузір'я від руйнування, треба про­стежити у телескоп за Чумацьким шляхом і його роз­ташування. А що це за Чумацький шлях? Це нагрома­дження дрібних зірочок, які утворюють нашу систему Галактику, що у перекладі з грецької означає «мо­лочний». Тому давайте розглянемо початок цього шляху – завдання  №387 у підручнику і скажемо, як по-іншому можна записати дані приклади. Яку дію використали?  Що означає другий множник?
Пояснення нового матеріалу  
А тепер треба рятувати сузір'я. Ви, як справжні астрономи, будете наносити результати ваших досліджень на зо­ряну карту, яку знайдете під щоденником.    
Зоряна карта

І обсерваторія

ІІ обсерваторія

І зірка





ІІ зірка





ІІІ зірка





ІVзірка





V зірка





– Щоб урятувати першу зірку, треба скласти таблицю множення числа 9.
  1. Складання таблиці множення числа 9 (№ 388)
   2. Оскільки спостерігати за сузір’ями на зоряному небі можна з різних точок зору, то і ми розглянемо ще один спосіб утворення таблиці множення числа 9.
   Таблиця множення числа 9
На пальцях можна вивчити таблицю множення числа 9. Поверніть обидві руки долонями до себе. Нехай кожен палець один за одним означає відпо­відне число: перший ліворуч — 1, другий за ним — 2, третій — 3, четвертий— 4, і так до десятого, котрий означає 10.
Тепер якщо потрібно помножити 9 на кожне з пер­ших десяти чисел, треба загнути палець, що позначає другий множник. Тоді пальці, ліворуч від загнутого, дадуть у сумі число десятків, а пальці праворуч пока­зуватимуть число одиниць.

9 х 2
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 2:



Ліворуч від загнутого пальця — 1 палець, право­руч — 8, виходить, результат множення дорівнює 18.
9 х З
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 3:
Ліворуч -2 пальці, - 7, виходить  результат множення  дорівнює 27.
         9 х 4

Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 4:

Ліворуч — 3 пальці, праворуч — 6, виходить, ре­зультат множення дорівнює 36.

                                9 х 5
 Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 5.
 Ліворуч — 4 пальці, праворуч — 5, виходить, ре­зультат множення дорівнює 45.
9 х 6
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 6:




Ліворуч — 5 пальців, праворуч — 4, виходить, ре­зультат множення дорівнює 54.

9 х 7
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 7:



  Ліворуч — 6 пальців, праворуч — 3, виходить, ре­зультат множення дорівнює 63.

9 х 8
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 8:


Ліворуч — 7 пальців, праворуч — 2, виходить, ре­зультат множення дорівнює 72.

9 х 9
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 9:


Ліворуч — 8 пальців, праворуч — 1, виходить, ре­зультат множення дорівнює 81.

Первинне  закріплення
-       Далі наш шлях до врятування другої зірки пере­тнула зірка з хвостом. Як її звуть? (Комета.)
-  Розв'яжемо приклади на її хвості. Але спочатку по­вторимо правило  про порядок виконання арифметичних дій.
-  № 389 – перші чотири приклади  для І обсерваторії, інші чотири – для другої.
1.     Фізкультхвилинка
-      Спрямуйте свої телескопи на третю зірку. Прислухайтеся.
-      (Звучить фонограма другого куплету пісні «Зоряна країна»).
-       Хто живе на тій зірочці? ( Маленький принц)
-         Хто це? (Герой казки А.С.Екзюпері) Він надіслав вам листа. Ви знайдете його на парті. Сьогодні читає І-а обсерваторія «ланцюжком» по одному реченню. (Діти читають уривок казки зі слів: «Найголовнішого очима не побачиш...».  Учитель повертає цю зірку на дошці.)
-         Погляньте, зірочка усміхається вам. Усміхніться і ви їй, один одному, мені. Адже... (Звучить третій куплет пісні «Зоряна країна».)
          Релаксація під тиху  музику.
      Розслабтеся, закрийте очі, ми з вами мандруємо зоряним небом.
      Уявляємо … Потягуємось, і бадьорі повертаємось до класу.

5. Розвиток  математичних  знань
-       Діти, четверта зірочка теж просить допомоги. А перешкодою на нашому шляху будуть задачі.
-       задача № 390 – розвязуємо фронтально, аналізуємо дії, записуємо вираз. (9 х 4 + 7= 43)
-       № 391 – під час повторення змісту учень записує на дошці скорочений запис. Фронтально складаємо план розв’язування задачі, аналізуємо. Розв’язують самостійно з обов’язковою послідуючою перевіркою.

6. Робота з геометричним матеріалом
1.  № 392
-       Щоб врятувати п'яту зірку, треба дізнатися, які сторони трикутника перетинає пряма КМ?  ( СА  і  АВ ) Виміряйте довжину сторін АВ  і  СВ та порівняйте  їх. (4 см та 2 см ) Обчисліть периметр трикутника. Позначте ре­зультат на зоряній карті.
 
 2. Логічна  розминка

Як можна  прибрати :
                   а) 2 сірники так, щоб залишилось 2 квадрати.?


                                                б) 4 сірники так, щоб залишилось 2 квадрати.?

 3. № 393 
-       Знайдіть периметр великого квадрата, утвореного із чотирьох маленьких.
-       У скільки разів збільшилася кожна сторона квадрата? ( У 2 рази ). Яка стала довжина сторони? (16см )

7.  Пояснення домашнього завдання
-       Останню зірочку буде врятовано, якщо ви викона­єте її завдання вдома. Вона опустилася у ваші щоден­ники. Розкрийте і прочитайте завдання. (Знайти місцезнаходження зірки, розв’язавши  приклади  №394, а також розв’язати задачу № 395)
-       Скільки витратили на пошиття 6 фартухів? (12 м)
-       Скільки витратили на  один фартух? (2 м )
-       Скільки можна пошити фартухів із 18 м тканини? ( 9 )
-       Ось ви і врятували моє сузір'я. (Звучить місячна соната.)
8. Підсумок заняття
-         Що це за звуки? Це соната Л.Бетховена. Що ви собі уявляєте, коли слухаєте її? Люди назвали її місяч­ною тому, що вона нагадувала їм картину зоряної ночі. 
-  Я дякую вам за допомогу.




Немає коментарів:

Дописати коментар