Математика
2 клас
Розділ. Числа.
Дії з числами
Урок №1
Т Е М А Складання таблиці множення числа 2.
Задачі на множення
Мета: ознайомити учнів з
таблицею множення числа 2, та з її практичним
застосуванням, закріпити
уміння складати задачі.
Розвивати пам’ять, творчу уяву, фантазію,
обчислювальні навички, вміння працювати
групами; розкрити сучасний вплив розвитку науки і техніки на навчальний
процес;
виховувати почуття товариськості,
відповідальності; вміння прийти на допомогу; охайність.
Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика» 2 кл., таблиці,
схеми-опори, дидактичний
матеріал, геометричний матеріал.
Тип заняття: нестандартний урок «На
математичній біржі»
Х І Д З
А Н Я Т Т Я
1. Організація класу
Евристична бесіда. Мотивація
діяльності учнів
- Сьогодні наш урок буде незвичайний. Ми проведемо його
на математичній біржі.
- Що це таке? Ви були на ринку? Що там робили?
- Так от, біржа – це установа, де здійснюються торговельні
та фінансові операції. Тобто, це той самий ринок. Особу, яка пропонує товар,
продає, називають маклером. А особу, яка бере участь у купівлі, купує товар, –
брокером.
- Сьогодні я буду маклером (продавцем), ви – брокерами
(покупцями). Отже, сьогодні у продажу:
Код товару
|
Назва товару
|
Ціна товару
|
1
|
Перевірка домашнього завдання
|
*
|
2
|
Усний рахунок
|
*
|
3
|
Хвилинка каліграфії
|
*
|
4
|
Математичний диктант
|
**
|
Реклама
|
||
5
|
Працюємо разом
|
*
|
Перерва
|
||
6
|
Працюємо самостійно
|
**
|
7
|
Задача
|
*
|
Міні - пауза
|
||
8
|
Геометричний дизайн
|
*
|
9
|
Бліц – тести
|
*
|
Валюта
|
||
Увага
|
||
Дисципліна
|
||
Взаємодопомога
|
||
Згуртованість
|
||
Швидкість
|
||
Правильність
|
Це – валюта, за яку ви можете
придбати будь – які товари. А я, у свою чергу, видам чеки, за кількістю яких
наприкінці роботи математичної біржі ми визначимо брокерську команду, найбільш
успішну у справах.
2. Орієнтація учнів у темі
а) Перевірка домашнього завдання
На початку
роботи математичної біржі зателефонуємо додому.
- Алло! На скільки дій домашня задача (№ 599
)?
- Якою
дією розв’язували задачу? Чим
відрізнялися розв’язки?
- Прочитайте відповідь.
(Оцінювальні чеки вчитель видає учням
кожної команди наприкінці будь-
якого етапу уроку)
б) Усний рахунок
Учитель. Перевіримо власні комп’ютери. Подивіться на монітор.
Обчисліть ланцюжки, повідомте відповідь
(групова робота ).
І група
35+ 10
- 15
- 0
+ 46
|
ІІ група
59 – 19
+ 17
+ 23
- 70
|
ІІІ група
99 + 1
- 45
- 40
+13
|
в)
Каліграфічна хвилинка
- Отже, наступний товар.
Подивіться на групи цифр.
І група ІІ група ІІІ група
35, 38, 41… 14, 18, 22… 23, 25, 26, 28…
Знайдіть закономірність і
продовжте ряд.
г) Математичний диктант
Для купівлі цього товару прошу з кожної брокерської команди по одному
представнику (троє учнів працюють біля
дошки, решта – у зошитах).
46 + 25= 15+32=
75-6= 100 – 7
= 68-9 =
46-17 = 28 + 40= 83-15 =
36+45 = 39 - 10= 25+37 =
46+54 = 74 - 27= 82+ 18 =
70 + 23 = 66 + 15= 80-16 =
3. Повідомлення
теми заняття
Реклама.
Звучить запис пісні «Двічі два – чотири»
- Сьогодні ми розпочинаємо
вивчати таблицю множення.
- А чи здогадались, яку табличку вивчатимемо
сьогодні? Але щоб вивчити таблицю числа 2, треба спочатку її скласти.
4. Вивчення нового
матеріалу
Підготовча робота
а) № 601
Що показує другий множник?
Як можна перевірити відповідь?
№ 602
б) Складання дітьми таблиці множення числа 2 (проблемне
питання):
- Що потрібно зробити, щоб
знайти суму таких чисел: 2 і 2; 2, 2 і 2 і т.д.
2 + 2= 2 х 2
2 + 2 + 2= 2 х 3
2 + 2 + 2 + 2= 2 х 4 і т.д.
в) Спостереження та порівняння .
- Подивіться на перші чотири
значення в таблиці: 2, 4,
6, 8
- Зверніть увагу, що вони
повторюються в розряді одиниць в останніх чотирьох значеннях: 12, 14,
16, 18
- Ці одноцифрові числа стоять «через одне» у числовому ряду:
1, 2,
3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10 і називаються
парними. Нуль – теж парне число.
Решта
одноцифрових чисел називають непарними.
- Запишіть ряд
чисел від 1 до 20, підкресліть парні числа. Прочитайте їх, порівняйте з результатами
таблиці множення числа 2. Зробіть висновок.
в) Первинне
закріплення
Робота з
підручниками. № 606
5. Фізкультхвилинка
2х2=4 – Кіт живе в квартирі /
присідають, показуючи кота
2х3=6 - Мишок він не їсть /заперечують
помахом вказівних пальчиків
2х4=8 – Розлінився зовсім / піднімають
руки вгору, потягуються
2х5=10- Мама і дівчинка Леся /руки витягнуті вперед і зігнуті в ліктях
2х6=12- З котиком сваряться/лікоть правої руки на долоні лівої і навпаки
2х7=14- Якщо будеш лінуватись/ потягуються, стаючи на носочки
2х8=16- Можеш від нас геть
податись / руки розводять в сторони
2х9=18- Котик ліниво нявчить / виконують коловий рух головою
2х10=20-І за мишками біжить / біг на місці
Мишки швиденько у
нірки втікають,
А учні швиденько за
парти сідають.
6. Розвиток математичних
знань
1. Робота з картками
- На столі лежать картки, за правильне виконання завдань (якщо
ви купуєте товар) кожен може отримати додатковий чек для своєї брокерської
команди.
2. Робота над задачами з підручника.
Задача 603
Уявляємо три стрічки різного
кольору, які сперечаються між собою, хто довший.
ЧЕРВОНА - 80 см .
ЗЕЛЕНА- 50 см .
СИНЯ - ?,
на 24 см довша за
зелену.
Складають скорочений запис, розв’язують самостійно.
Задача 605
За малюнком на дошці складаємо умову і діти розв’язують самостійно.
- На робочих столах кожної брокерської команди лежить план розв’язання задачі. Розв’яжіть
її за планом. Купіть цей товар і отримайте чек.
МІНІ –ПАУЗА
1. Розгадування
ребусів
І 100 рія 3 зуб
2. Графічний малюнок на розвиток уваги, швидкості мислення.
-
за вказівками ведуть лінії, має вийти заєць.
1.
6 кл. вгору
2.
1 кл. вправо
3.
3 кл. вниз
4.
1 кл вправо
5.
3 кл. вгору
6.
1 кл. вправо
7.
6 кл. вниз
8.
3 кл вліво.
3. Геометричний матеріал.
- Наступний товар – геометричний дизайн ( 3 конверти ).
Складіть з геометричних фігур предмети, назви яких написані на конвертах.
Вантажівка Трактор Корабель
7. Підсумок
заняття
1. Бліц -
тест (на картках)
2.
Взаємоперевірка роботи
3. Підрахування
чеків, виставлення балів.
- Час роботи «математичної біржі» вичерпано. Визначимо,
яка брокерська команда мала більше валюти, придбала більше товару, отримала
більшу кількість чеків, а тому виявилася найуспішнішою у справах.
-
Чи сподобався вам урок
? Чим ?
-
Хто був сьогодні собою
незадоволений. Чому?
8. Домашнє завдання.
-
№ 607 ( І група )
-
№ 607, № 608 ( ІІ група
)
-
№ 607, № 608, скласти
план розв’язання
задачі ( ІІІ група)
- вивчити таблицю множення числа
2
Урок №2
Т Е М А Складання таблиці множення числа 3. Задачі на множення
Мета : ознайомити
учнів з таблицею множення числа 3 та з її практичним
застосуванням; вчити швидко обчислювати приклади;
розвивати пам'ять, логічне мислення,
навички самостійної праці,
пізнавальну активність учнів;
виховувати культуру праці, охайність, працелюбність,
старанність,
дбайливе ставлення до природи.
Обладнання : підручник М. Богданович,
«Математика» 2кл, індивідуальні
картки
з математичними виразами; ілюстрації із зображенням
вагончиків поїзда,
дерев, тварин, квітів, грибів, комах; зображення
трикутників; силуети
ялинок та грибів; грамзапис «Птахи у лісі».
Тип заняття: урок-подорож
Х І
Д ЗА Н Я Т Т Я
1.
Організація класу
Учитель та учні вітаються.
Доброго
ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго
ранку сонечку ясному,
Доброго ранку людям усім
І всьому прекрасному.
2. Повідомлення теми заняття
– Сьогодні
ми здійснимо подорож до чарівного
лісу.
Ми поїдемо в ліс за знаннями,
Кмітливість візьмемо
в дорогу із нами,
Фантазія
теж нам у лісі згодиться,
Отож,
вирушаємо до залізниці.
3. Контроль, корекція, закріплення знань
Усні
обчислення. Гра «Хто швидше» ( участь беруть 2 учні,
починаючи з двох кінців; хто першим
розв’язав приклад – ставить
початкову букву свого імені в
центральному восьмикутнику)
4.
Вивчення нового матеріалу
Підготовча робота.
Лунає оголошення: «Увага! Увага! З другої колії
відходить екскурсійний поїзд за маршрутом
«Гімназія – чарівний ліс – гімназія». Всім пасажирам зайняти свої місця».
– Нас потяг
швиденько до лісу домчить. Але що трапилося, де
поділися вагони? Якийсь бешкетник їх познімав з
коліс! Хто ж нам допоможе? Послухайте і
здогадайтеся.
Літаком керує льотчик,
Автобусом — водій,
Пароплавом — капітан,
А паровозом — ... (машиніст).
–
Наш потяг незвичайний. Щоб зайняти в ньому своє місце, необхідно
скласти і записати
таблицю множення числа 3.
- фронтально № 698, 699
Пояснення нового матеріалу
1. Складання таблиці множення числа 3
2. Спостереження
та порівняння
Розділяємо таблицю на три «трійки». Подивіться
на розряд десятків. У перших трьох він дорівнює нулю (відсутній):
3 х 1= • 3
3 х 2= • 6
3 х 3= • 9
А в другій «трійці» – одиниці:
3 х 4= 12
3 х 5= 15
3 х 6= 18
А в третій
«трійці» – двійки
3 х 7= 21
3 х 8= 24
3 х 9= 27
(Таке розподілення на три «трійки» дає можливість швидко орієнтуватись у таблиці,
одразу визначаючи правильно кількість
десятків.)
– Розглянемо розряд одиниць.
– Назвіть
добутки парами:
З, 6; 9, 12; 15, 18; 21, 24; 27, 30.
Зверніть увагу, які числа чергуються? (Парні й непарні.)
Додайте цифри добутків окремо в другій, третій «трійках».
3х4=12 1 + 2 = 3
3х7 = 21 2+1 = 3
З х 5 = 15 1 + 5
= 6 3х8
= 24
2 + 4 = 6
З х 6 = 18 1 + 8 = 9 3х9
= 27 2 + 7 = 9
– Порівняйте з числами першої «трійки». Зробіть висновок. (Якщо додати одиниці й десятки добутків, то одержимо по черзі числа 3, 6, 9.)
– Отже, чи
може бути в таблиці множення числа 3
добуток 23? (Ні, бо сума цифр добутку не 3, не 6, не 9.)
– Молодці! Ви швидко впорались із цим завданням.
Первинне закріплення
– А зараз «Гра «Квиток».
–
Щоб успішно
подорожувати,
Треба усний рахунок розпочати.
Треба усний рахунок розпочати.
Рахунок не простий, а пізнавальний.
Якщо ви обчислите цей ланцюжок, то
дізнаєтеся, скільки років можуть прожити без їжі деякі види черепах.
3 х 3 + 1 - 5 (5 років).
А якщо обчислите значення цього виразу, то дізнаєтеся, скільки очей у павука.
3 х 5 + 3-10 (8).
Сон у зайця неспокійний. За добу він ненадовго засинає разів... А скільки, ви дізнаєтеся, обчисливши цей вираз:
З
х 9 + 5 - 12 (20 разів).
А якщо ви бажаєте дізнатися, скільки чорних цяток є на крильцях комашки сонечка, знайдіть значення цього виразу:
3х5 – 2х4 (7).
Молодці! Поки ми дружно рахували, поїзд наш прибув до
чарівного лісу.
Звучить запис «Птахи у лісі».
У цьому лісі все незвичайне: дерева,
кущі, ягоди й тварини. Ось гляньте, які тут цікаві
будиночки, квіти, листочки.
• Подивіться на цей листочок і виконайте завдання, яке на ньому вказане.
- за № 701
• А тепер погляньте на цю квіточку ( у серединці написаний номер
завдання) і виконайте завдання,
яке там заховалося:
-
№ 702 – розв’язують самостійно, з наступною перевіркою.
- Каліграфічна хвилинка
- А тепер мудра
сова пропонує вам гру.
Гра «Знайди
«зайве число».
- Знайдіть «зайве
число» і запишіть його у зошити.
37, 39, 41, 44, 45, 47
5. Фізкультхвилинка
3х2=6 - До нас прийшов гість /ходьба
на місці
3х3=9 - Він буде з нами вечеряти /почергово підносять руки до рота
3х4=12- Коло
гостя метушаться /нахиляють тулуб в той
чи інший бік
3х5=15- тато, мама, бабця /руки
вгору, в сторони, вниз
3х6=18- І
маленька наша Настя /присідають
3х7=21- ось уже
кілька годин /почергово відводять руки
від грудей
3х8=24-
господарює у квартирі /згинання і
розгинання рук
3х9=27- та
показує усім /повороти тулуба вліво і
вправо
3х10=30-чого
вона вчиться /руки в боки, стрибки на
місці
Настя гостя забавляє,
А ми за парти сідаєм.
6. Розвиток математичних
знань
- А цю задачу
вам запропонував їжачок-хитрячок. Але він так хвилювався, що зовсім забув її
текст. Тому просить проаналізувати і пояснити.
Задача № 703
–аналізуємо і пояснюємо розв’язання .
№ 704 –
виконують самостійно, з наступною взаємоперевіркою.
-Молодці! Із задачами впоралися швидко, правильно.
Час до гімназії повертатися. Але хто це не пускає нас до
поїзда?
Графічний
малюнок
Вправа на увагу,
швидкість мислення. ( котик).
- 3 кл вгору
- 1 кл по діагоналі в правий нижній кутик клітинки
-
1 кл вправо
-
1 кл по діагоналі в правий верхній кутик клітинки
-
3 кл вниз
-
1 кл по діагоналі в лівий нижній кутик
клітинки
-
1 кл вліво
-
1 кл по діагоналі в лівий верхній кутик.
Очі, носик , рот домальовуємо самостійно.
- Бачу, не боїтеся перешкод на своєму шляху. А тепер
сідаймо у вагони й вирушаймо додому. А щоб побачити, які ви дружні, попрацюємо
в парах.
Хто розв’яже приклад на одну дію – у того
виросте грибочок, а хто на дві– ялиночка.
7. Підсумок
уроку
- Наша подорож добігає кінця. Чарівний поїзд під’їжджає
до гімназії.
(лунає дзвоник)
- Чи сподобався урок ?
-Що вам сьогодні вдалось ?
Ви всі дітки –
молодці, гарно працювали!
Але дзвоник
пролунав, він мені і вам сказав,
Що урок вже час
кінчати, треба йти відпочивати.
8. Домашнє завдання.
№ 705, № 706 -
розв’язати задачі.
- вивчити таблицю множення числа 3
Урок №3
Т Е М А Складання таблиці множення числа 4. Застосування
таблиці для розв’язування задач та знаходження значень виразів
Мета: ознайомити учнів з таблицею множення числа 4 та з її
практичним
застосуванням;удосконалювати обчислювальні
навички та
вміння;вчити будувати
міркуванні під час розв’язання задач
розвивати концентрацію та розподіл уваги, , творчу
уяву, фантазію, образне та асоціативне
мислення, синхронність рухів двома руками;
виховувати колективізм, почуття відповідальності
за виконану роботу, охайність.
Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика», таблиця до гри
«Муха»,
таблиці «стадіон», таблиці для швидкої лічби,
жетони.
Тип заняття: урок-гра «Футбол»
Х І Д З
А Н Я Т Т Я
1.Організація класу
1.
Вправи на розвиток концентрації та розподілу уваги, на збільшення
об’єму уваги.
Гра «Муха» на 25
клітинок.
*
|
||||
Гра „ Парні ручки”
(на листочку в клітинку намалювати двома руками 2 квадрати
одночасно)
2. Повідомлення теми заняття
- Я запрошую вас на стадіон. Там відбудеться змагання.
Стадіон наш математичний, і завдання, звісно, будуть пов’язані з математикою. А змагання проходитимуть, як завжди, між командами.
|
Наш стадіон поділений на сектори, у
яких вас чекають різні види роботи. В одному із секторів ви повинні використати
всі знання, яких набули на попередніх уроках, в інших –отримаєте нові знання та вміння. За правильні відповіді
видаватимуться кольорові жетони:
червоний – повна чітка відповідь;
синій – відповідь, яка потребує уточнень і
доповнень.
Звучить
музика
Актуалізація опорних знань
І сектор – «Розминка»
1. Математичний диктант.
Розв’язування прикладів з коментуванням :
67 + 24 =
24 : 3 + 17=
74 – 39 =
16 : 2 + 5=
37 + 48 =
18 : 2 – 7 =
92 – 54 =
18 : 3 + 17 =
2. «Швидке око»
– завдання на розвиток сприймання та уваги.
5
табличок-матриць (для кожної команди). Один учень від команди повинен
закреслити відповідний знак. Підрахунок помилок.
Каліграфічна хвилинка
Вибрати з
числового ряду «зайве» число і запишіть: 12,14,17,18,20,22
4. Вивчення нового матеріалу
– Переходимо у ІІ сектор – «Хвилинка з тренером»
А тренерами у нас будуть Мальвіна і Сонцевик.
фронтально №
137
Підготовча робота
- за № 138 наші тренери пропонують вам сьогодні
самостійно розглянути таблицю множення числа 4
Пояснення нового матеріалу
– Щоб вивчити і запам’ятати добре таблицю множення числа 4,
потрібно повторити таблицю множення числа 2.
– Запишіть
у рядок результати таблиці множення числа 2:
2,
4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20.
– Збільшіть
кожне з чисел на таке саме й запишіть результати в другий рядок:
4, 8, 12, 16. 20, 24, 28,
32, 36, 40.
– Запишіть
таблицю множення числа 2 у стовпчик:
2 х
2= 4 4 х = 8
2 х
3 = 6 4 х 3 = ?
2 х
4 = 8 4 х 4 = ? ….
Поруч записую таблицю множення числа 4, розв'язавши тільки перший приклад.
– Порівняйте перші
вирази з кожної таблиці.
(Діти помічають: 1-й множник 4 — це 2 + 2, добуток 8-4 + 4.)
(Діти помічають: 1-й множник 4 — це 2 + 2, добуток 8-4 + 4.)
– Хто може сам знайти, скільки буде 4 х 3? (Треба результат із таблиці множення числа 2 (6) додати двічі: 6 + 6 = 12 і т.д.)
Діти самостійно додають двічі добутки з таблиці множення числа 2. Роблять це легко й радісно.
Знову звертаю увагу на записаний на
початку уроку другий ряд чисел. Діти порівнюють числа
другого ряду з добутками таблиці множення числа 4 й відкривають для себе секрет таблиці множення числа 4 – це результати
таблиці множення числа 2, збільшені самі на себе
(подвоєні).
Поняття «подвоєні»- це значить збільшити число саме на
себе .
Первинне
закріплення
– Задача № 139 – усно
– Що
нам відомо? На скільки дій задача?
4.
Фізкультхвилинка
( під ритмічну музику)
4х2=8 – Білченята в лісі
/руки підняті високо над головою
4х3=12 –
підстрибують, веселяться /стрибки на лівій , правій нозі
4х4=16 –
Знайшли горішків тринадцять./підстрибують,
показуючи руками
4х5=20 – Тут
батьки метушаться, / ходьба на місці
4х6=24 – щоб правильно поділили./лівою і правою рукою імітують поділ
на частини
4х7=28 – В
дуплі на горісі / руки вгору підняті
4х8=32 – йде
розмова ділова: / нахили голови вправо,
вліво, вперед
4х9=36–
«Ледачий нехай не їсть» /, заперечуючий
жест обома руками
4х10=40 –
винесли такий ось вирок / руки витягнуті
вперед
малі білченята, їхні мама й тато. / присідають,
встають/
Білченята весело стрибають,
А учні тихенько за парти сідають.
6. Розвиток математичних знань
– Переходимо у ІІІ сектор –
«Багатоборство».
Тут ми перевіряємо вміння працювати всією командою, спритність,
взаємодопомогу, творчість.
№ 141 –коментоване
розв’язування виразів
№ 142 –
робота над нерівностями
Розв’язавши задачу № 140, спринтери
зможуть правильно розрахувати
свій шлях.
Робота в
групах. Усно скласти план розв’язання задачі. Обґрунтувати
свою
відповідь.
– Усі команди дружно брали участь у
змаганнях, показували гарні знання.
Але переможцем
стане команда, яка творчо попрацює над логічним
завданням № 143
Запрошую усіх
перейти у ІV сектор – «Хвилина
слави».
Робота в
групах.
Відповіді
команд. Нагородження переможців.
7.
Підсумок заняття
- Що
сподобалось на уроці ?
- Чи
задоволені ви собою ? Чим?
8.
Домашнє завдання
- № 145 ( І група)
- № 145, № 146 –розв’язати за заданим планом. ( ІІ група)
- № 145, № 146, розв’язати додаткове завдання ( ІІ група )
- вивчити таблицю множення числа
4
Урок №4
Т Е М А Складання таблиці множення числа 5. Застосування таблиці для знаходження значень виразів і
розв’язування задач
Мета: скласти таблицю множення числа 5, формувати
вміння
обчислювати вирази,
розв’язувати задачі із
застосуванням
таблиці, повторити
вивчені випадки множення і ділення;
розвивати
логічне мислення, увагу, фотографічну пам’ять,
математичні знання учнів;
виховувати
охайність, любов до казки, до природи, до рідного
краю,
виховувати працелюбність.
Обладнання: підручник М. Богданович, «Математика», гербарій,
демонстраційний матеріал (таблиці, схеми ); магнітофон,
ілюстративний матеріал; роздатковий матеріал (сигнальні картки,
перфокарти, картки для опитування), допоміжна дошка, таблиця
множення числа 5,
аудіозапис «Музика для душі».
Тип заняття: урок-мандрівка
«Гірськими стежками» (комбінований)
Х І Д З
А Н Я Т Т Я
1.Організація класу
Гра « Фотографічна
пам’ять» .
Демонструю 2
картинки (10-15 сек). Завдання: знайти різницю.
– Хто
хоч раз ходив крутими гірськими стежками, піднімався на вершини й стояв над туманами, ніколи не забуде свого
враження.
Гори України — її краса й гордість. Про Кримські
гори ми вже згадували на уроці природознавства, ознайомилися з рослинним і тваринним світом цього регіону.
Учитель демонструє Кримські гори та
найвищу вершину Роман-Кош на фізичній карті
України.
На заході України простяглися гори Карпати. Про них сьогодні й піде мова на нашому уроці.
2. Повідомлення теми
заняття
На уроці ми мандруватимемо чарівними мальовничими
Карпатами, милуватимемося їх красою, пізнаватимемо
рослинний і тваринний світ. А разом із цим закріпимо вміння розв'язувати
приклади, задачі та рівняння на
вивчені табличні випадки, а також
познайомимося з таблицею числа 5.
Роботи на уроці буде багато, тому налаштуйтеся швидко
думати, чітко й правильно відповідати, каліграфічно писати.
Готові? Тоді рушаймо!
3. Контроль, корекція, закріплення
знань
– Карпати – це найвищі гори України (демонструє на карті). Простягаються смугою завдовжки понад 280 км і завширшки 100 км
у межах Закарпатської, Івано-Франківської та Чернівецької
областей.
– Які міста в Карпатах вам відомі? Назви деяких з
них ви зможете дізнатися, якщо виконаєте ряд завдань і впишете отримані
результати в таблиці.
1. Усний рахунок .
а) Логічна
розминка
–
продовжити числовий ряд, замінивши букви числами
2, 4, 6, 8, Р, А .
0, 7, 14, 21, Я , М.
4, 8, 12, 16, Ч, Е
б) Гра « Доповнити до 47»
–
називаю числа, а учні оголошують
результат і фіксують на дошці
12, 35, 19, 8
( 12 +35 /С/=47;
35 + 12 /Н/= 47; 19 + 28 /Я/= 47; 8 + 39 /И /=47; )
в) Гра «Знайди помилку»
– знайти
приклади, виконані невірно.
18: 3+ 15 = 21/О 8 : 4 +8 =40 /Р 28 : 4 – 6 = 0 / В
4х 9 – 27 = 9 /А 24 : 3 + 15 = 23 /Х (35-14) : 3 =9 /Т
а)
28
|
10
|
24
|
35
|
20
|
12
|
б)
28
|
35
|
39
|
12
|
28
|
в)
1
|
21
|
10
|
21
|
23
|
7
|
9
|
ЯРЕМЧА ЯСИНЯ ВОРОХТА
2.
Математичний диктант.
Карпати – це надзвичайно гарні й
порівняно молоді гори. Їх називають ще зелені
Карпати. Вони мають переважно круглі вершини, пологі схили. Безлісі
плоскі вершини називають полонинами. Вони вкриті гірськими луками.
Найвищі вершини Карпат розмістились у гірському масиві Чорногора.
Хто знає, яка гора найвища в Карпатах? Так, це
Говерла. Її висота 2061 м .
Також досить високими є вершини Піп Іван (2022 м ), Бребенескул (2035 м ), Сивуля (1818 м ), Довбушанка (1760 м ).
Їх висоти ви зможете подолати, якщо обчислите усно приклади:
Піп Іван
Бребенескул
Сивуля
20 + 80 3 х
5 4 х 7
... -
90 ...
+ 100 … - 20
... х
3
... - 15 … + 92
Перевірка математичного диктанту
4. Вивчення нового матеріалу
Підготовча робота.
– Клімат Карпат теплий і вологий. Зима м'яка, багатосніжна (-4°С, -5°С –
Прикарпаття; -6 °С, -12 °С – у
горах). Літо не спекотне, з дощами (середня
температура липня +18 °С – у Прикарпатті, +7°С – +13°С – у горах). Опадів
випадає багато. Тому тут беруть початок багато річок: Дністер, Стрий, Тиса, Прут; притоки, які, коли тануть сніги,
перетворюються в гучні потоки.
Найбільшою з цих річок є Дністер. Одну з легенд про походження назви
цієї ріки ми читали на уроці читання. Пригадайте її і
підготуйтеся до подорожі карпатськими ріками.
Пояснення нового матеріалу
На території нашої області протікають такі гірські річки: Прут,
Лімниця, Бистриця, Надвірнянська, Солотвинська,
Черемош. Але промчати стрімкими потоками
цих гірських рік нам допоможе лише незвичайний човен, який ви повинні спорудити
самі і називатиметься він – таблиця множення числа 5.
1. Складання
учнями таблиці множення числа 5 на основі таблиці
додавання та
набутих знань.
2. Спостереження
та порівняння.
Значення всіх добутків закінчуються або на 5, або на 0. При множенні на
парні числа – на 0:
5 х 2 = 10
5 х 6 = 30
5 х 4 = 20
5 х 8 = 40
При множенні на непарні числа – на 5:
5 х 3 =
15 5 х 7 = 35
5 х 5 =
25 5 х 9 = 45
Це число десятків повторюється при множенні на наступне непарне число.
5 х 4 = 20 5 х 6 = 30
Тобто, якщо:
Число десятків у значеннях
добутку числа 5 на парне число дорівнює половині цього числа.
5 х 8 = 40, то
5 •
9 = 45
непарне
– Назвіть десяток (вони йдуть
по порядку від 10 до 50), потім
число, яке одержимо після додавання до
цього числа десятка 5 одиниць, потім назвіть наступний десяток і т.д.
Прийом швидкого обчислення.
Щоб помножити число на 5, до нього слід дописати нуль і поділити навпіл:
20 х 5 = 200
: 2 = 100 60 х 5 =
600 : 2 = 300
Первинне закріплення
На висоті 989 м над рівнем моря знаходиться озеро Синевір. Його глибина 16-17
м (найбільша – 24 м ).Температура води в ньому +11°С. Називають це озеро «Морське око». А ми з вами зараз заглянемо у глибини «математичного ока».
- № 146 – користуючись таблицею,
виконати завдання вправи.
5. Фізкультхвилинка
5х2=10 -
Черешеньки висять./ руки підняти високо
вгору
5х3=13 -
Там діти юрмляться./підстрибують
5х4=20 - У
саду пташки гніздяться./розводять руками,
ніби мостяться
5х5=25 -
Діти вдячні їм за сад./нахили вперед і
назад
5х6=30 -
Їх невтомні крильця/махають руками
5х7=35 -
годували пташенят./голівки нахиляють
вліво, вправо, вперед
5х8=40 –
Ось вже літо скоро./ колові рухи руками
5х9=45 –
Діти залюбки з’їдять/ почергово підносять руки до рота
5х10=50 -
фрукти, що дарує сад/ імітують зривання
фруктів
Весело пташки в садочку
літають,
А діти тихенько за парти
сідають.
6. Розвиток
математичних знань
Рослинний світ Карпат.
Чим вище в гори – тим нижча температура. Тому в
Карпатах ліс росте поясами, які змінюються з висотою.
Біля підніжжя – листяні ліси, в яких переважають
дуби, ясени, липи, граби, ліщина, калина. Вище до листяних приєднуються окремі породи хвойних дерев (буки, граби, смереки, ялиці, модрини). Далі – смерекові
ліси. Тут ростуть сосна гірська, ялівець сибірський.
Подекуди росте в Карпатах тис ягідний – дуже гарне дерево, що має сильну й міцну деревину. Його по-хижацьки вирубували, тому тис занесений до Міжнародної
Червоної книги. (Демонструю гербарій.)
У Карпатах росте понад 2300 видів рослин. Деякі з них зображені на планшеті. У темних ялинових і соснових лісах росте папороть. Існує повір'я, що той, хто знайде квітку папороті у ніч на Івана Купала, буде щасливий і досягне успіхів у житті.
А ми свою квітку папороті шукаємо у номері:
- задача № 149 – складаємо задачу за малюнком
і діти розв’язують
її самостійно;
У непрохідних карпатських лісах живуть сьогодні
вже рідкісні тварини: олені, бурі ведмеді, кабани, вовки, лисиці, дикі кози, рисі, куниці, білки, зайці-русаки та інші.
Зустрічаються тут великі птахи: глухарі, тетеруки; хижі птахи: беркут, сокіл, балобан тощо.
У річках водиться багато риби: лящ, струмкова
форель...
А наша рибка
заховалася у:
-
№ 147 – розв’язуємо з коментуванням.
-
№ 148 – самостійно
Каліграфічна хвилинка
- На основі
таблиці множення 2, 3, 4 записують
тільки відповіді
2 х 6 = 4 х 5 =
4 х 3 = 4 х 9 =
3 х 9 = 3 х 7 =
2 х 8 = 2 х 5 =
3 х 3 = 3 х 5 =
У Карпатах багато санаторіїв, турбаз,
оздоровчих таборів для дітей. Цілюще гірське повітря, мінеральні джерела: «Нафтуся»,
«Нарзан» приваблюють туристів.
1968 року в Закарпатській області
було створено Карпатський заповідник. Мета створення — збереження й вивчення гірських лісів.
Ми з вами теж сьогодні вивчили і закріпили новий матеріал, то ж пора
вирушати додому.
- № 150 –
знаходження частини від числа
- № 151 –
робота над логічним завданням
7. Підсумок
заняття
– Що
нового відкрили сьогодні для себе ?
– Який
вид роботи сподобався найбільше?
– А щоб перевірити, чи були ви уважними на уроці, розв'яжіть кросворд.
Кросворд «Карпати»
1. Хижий
птах, занесений до Червоної книги України. (Беркут.)
2. Назва державного заповідника, створеного 1968 року в Закарпатській
області. (Карпатський.)
3. Друга назва озера «Морське око». (Синевір.)
4.І нша назва гірських луків. (Полонини.)
5. Найвища
вершина Карпат. (Говерла.)
6. Річка,
яка в сиву давнину стерла дні на піску. (Дністер.)
7. Цінна порода дерева, що росте в Карпатах і занесена до Червоної книги
України. ( Тис )
1
|
|||||||||||||||||||||
2
|
|||||||||||||||||||||
3
|
|||||||||||||||||||||
4
|
|||||||||||||||||||||
5
|
|||||||||||||||||||||
6
|
|||||||||||||||||||||
7
|
8. Домашнє
завдання
- № 152 – розв’язати задачу.
- № 153 – виконати завдання.
- опрацювати
статтю підручника з природознавства на с. 80-82.
- вивчити таблицю
множення числа 5.
Урок №5
Т Е М А Складання таблиці множення числа 6. Застосування таблиці для знаходження значень виразів і
розв’язування задач.
Знаходження значень виразів з буквою
Мета: - скласти
таблицю множення числа 6, формувати вміння
обчислювати вирази,
розв’язувати задачі із
застосуванням
таблиці, вправляти
учнів у знаходженні значень виразів з буквою;
-
розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу, фотографічну
пам’ять, пізнавальні інтереси;
-
виховувати
охайність, самостійність у роботі, акуратність.
Обладнання : підручник М. Богданович
«Математика», картинки до гри
«Хто швидше» ,
кружечки з цифрами, картки із позначенням
станцій, кольорові
фішки, планшети ,таблиця множення числа 6.
Тип заняття: урок - подорож
Х І Д З
А Н Я Т Т Я
1.Організація класу.
1. Вправа на розвиток концентрації та розподілу уваги.
- Гра « Парні ручки»
(намалювати обома руками одночасно кружечки)
2. Метод Цицерона.
уявно розміщуємо
у класі :
-
на вхідних дверях -68.
-
на шафі -34
-
на останньому вікні -27
-
на середньому вікні -19
-
на першому вікні - 53
-
на дошці
- 12
-
на шафі
- 100
-
на стіні
- 42
Давайте ще раз очима проведемо по класу і пригадаємо, де
і які числа ми намалювали.
2. Повідомлення теми
заняття
– Сьогодні ми вирушимо в подорож. Наш маршрут проляже від станції «Хвилинка» до станції «Закріпляйко». Вид транспорту ви можете обрати самі.
Подорожуючи, ми ознайомимося з таблицею множення
числа 6 та закріпимо вміння складати й розв'язувати задачі. Все нове й цікаве
запишемо в «Дорожні зошити». За правильні відповіді
ви отримаєте фішки: червону — за повну, чітку відповідь, синю — за доповнення.
Звучить мелодія пісні «Голубой вагон».
Контроль, корекція,
закріплення знань
Усний рахунок .
Гра «Хто швидший» ?
1. Математичний диктант
-
перший
множник -2, другий множник – частка чисел 40 і 5.
Знайти добуток.
-
число 45 зменшити у 5 разів і результат
зменшити на 3.
-
Третину від 27 зменшити на 5
-
Ділене 25, дільник – різниця чисел 53 і 48.
Запишіть частку.
Станція «Каліграфічна хвилинка»
Позбирайте
числа-відповіді і запишіть їх у зошит.
- А зараз сідайте у вагони – вирушаємо до станції
«Пізнайко».
( звучить
музика)
4.Вивчення нового матеріалу
- Підготовча робота
Створення
проблемно - пошукової ситуації.
- На станції
«Пізнайко» я пропоную вам попрацювати інженерами-конструкторами. Розглянемо
вправи:
- № 154, 155 – Як перевірити, що 6 х 7 = 42?
- Запишіть спостереження в «Дорожні зошити».
- Пояснення
нового матеріалу
1. Складання
таблиці множення числа 6 (на основі таблиці додавання)
№ 156
2.
Спостереження та порівняння.
Порівняємо таблицю множення
числа 3 з таблицею множення числа 6.
–
У скільки разів 6 більше ніж 3? (У 2 рази: 6:3= 2.)
Якщо перший множник збільшити у 2 рази, що можна сказати про добуток? (Він теж збільшився
у два рази.) Отже, додаємо 2 рази одне й те саме число з таблиці множення числа 3 — це і є результат таблиці множення числа 6.
Подивіться на
цифри у розряді одиниць при множенні
на парні числа.
6 х 2 =12
6 х 4 =24
6 х 6 =36
Висновок: у
добутку ті самі цифри, що і в таблиці множення числа 3.
Прочитайте приклади вголос. Що ви
почули? (Риму, маленькі віршики.)
Шість на чотири — двадцять чотири.
Шість на шість — тридцять шість.
Шість на вісім — сорок вісім.
При множенні на непарні числа добутки збільшуються на 12 одиниць:
6 х
3 = 18
+ 12
6х5 =30
+ 12
6 х 7 =42
- Запишіть у «Дорожні зошити»
складену таблицю множення числа 6.
- Перш, ніж вирушити далі в путь,
ми маємо зібрати багаж: пригадати все, що вивчили на попередніх уроках і що нам
може знадобитися в дорозі.
Йшла
до зайця в гості лиска,
Несла три пучки редиски.
В кожному редисок - п’ять.
Як усі порахувать? ( 5 х 3=15)
Три кози побігли в ліс,
Скільки разом ніг у кіз? ( 4 х 3=12)
Чотири індики пішли на музики,
Танцювали, гупали.
Скільки ніжок тупало? (2 х 4=8)
В магазині хлопчик плаче,
Полічить не може здачі.
П’ятаків у нього п’ять,
Скільки грошей, як узнать? ( 5 х 5=25)
–
Молодці! Тепер ми впевнено можемо вирушати до наступної станції «Знайко
–Всезнайко»
- Первинне закріплення
№ 157 –
розв’язуємо приклади з коментуванням.
№ 158 –
усно, фронтально.
- Розв’язування віршованих задач на закріплення таблиці числа 6
Прийшли до
крамниці 4 жуки,
Купили на
ніжки собі чобітки.
Ніжок по
6, як відомо, в жуків.
Скільки
потрібно всього чобітків? ( 6 х 4=24)
Біля липи
бджіл багато,
Мед
збирають волохаті.
6 джмелів
між них кружляють,
Теж медок
вони шукають.
Менше їх,
ніж бджіл, в 3 рази.
Порахуйте
бджіл відразу. ( 6 х 3=18)
Кіт Мусій
купив сосиски
І розклав
по 6 у миски.
Скільки
всіх було сосисок,
Якщо 9
повних мисок? ( 6 х 9=54)
5. Фізкультхвилинка
6 х 2=12 –
Діти в школі вчаться / встають рівненько
біля парт
6 х 3=18 – На
перерві веселяться /виконують танцювальні вправи
6 х 4=24 –
Хочуть набратися сили / згинають і
розгинають руки
6 х 5=30 – й
на урок не запізнитись / руки в боки, біг
на місці
6 х 6=36 –
учень у школі не гість / нахили вліво і
вправо
6 х 7=42 –
Кожен працює сповна /вирівнятись, руки
покласти на груди
6 х 8=48 –
Вчаться навіть звірі в лісі /витягнути руки і помахати ними
6 х 9=54 –
Учні все зрозуміли / стрибки на місці
6 х10=60 – й
уроками дорожать. / стають струнко
Усі тихенько сідають і працювати починають.
6. Розвиток математичних
знань
- Ось так
непомітно ми прибули на станцію
«Задачну». Тут нам доведеться добряче попрацювати.
Задача №
159 – аналізуємо колективно, розв’язують самостійно.
Розв’язок задачі і відповідь
запишіть у «Дорожні зошити».
№ 160- складаємо умову задачі,
аналізуємо розв’язування
колективно.
№ 161 – розв’язуємо
фронтально біля дошки.
- Молодці,
працювали швидко, дружно. Тож попереду нас чекає наступна
зупинка «Загадкова».
7. Логічна розминка. Станція «Загадкова»
№ 162 –
знаходимо потрібні рівняння усно, записуємо лише
2 з них (на вибір)
8. Підсумок
заняття
- Ми під’їжджаємо до станції «Закріплення». Перегляньте
записи у своїх «дорожніх зошитах» і пригадайте, що ви робили дорогою. Що дізналися нового?
- Підрахуйте
фішки.
9. Домашнє
завдання
- № 163 – виконати
завдання(письмово перевірте, що 6 х 5 = 30)
- № 164 – розв’язати приклади
- вивчити таблицю множення числа 6
Урок №6
Т Е М А Складання таблиці множення числа 7. Задачі на зведення до одиниці
Мета: - скласти таблицю множення числа 7 та ознайомити з нею
учнів,
повторити
розв’язування задач з пропущеними частинами , та
спосіб знаходження
невідомого від’ємника;
-
розвивати логічне мислення, уміння будувати докази ,пізнавальні
процеси ( увагу, пам’ять), швидкість у
роботі;
-
виховувати охайність, почуття
колективізму, товариськості,
взаємодопомоги в роботі.
Обладнання: підручник М. Богданович
«Математика» 3кл, картки-акції,
штрафні
картки, таблиця множення числа 7.
Тип заняття: урок – бізнес-гра
Х І Д З
А Н Я Т Т Я
1.Організація класу
Дзвоник пролунав! Ура!
Ура! Ура!
Ура!
Бо сьогодні
не просто урок,
А цікава і
змістовна гра.
Тож, усе
скоріш кидайте
І
рівнесенько сідайте.
2. Повідомлення теми.
- Наш урок
сьогодні буде незвичайним. Ми будемо закріплювати вміння
використовувати набуті на попередніх уроках знання, а також проведемо
бізнес – гру.
Ви
будете бізнесменами, а я – представником банку.
Що таке
бізнес? Банк? Акція?
Штраф?
Контроль, корекція, закріплення знань.
- Мій банк
виставляє на продаж акції. Хто з вас придбає найбільшу кількість
акцій, той
стане найбільш успішним бізнесменом, а я ваші акції переведу
в бали.
Банк виставляє
акції, номінальною вартістю в 1$.
1. Усний рахунок
.
-
Гра «Мовчанка» ( відповіді показують
пальчиками рук )
1. Розгадування
ребусів.
7 я пі 2 л ві 3 ла
1. Гра «Успішний
бізнесмен»
(45 + 15 - 50) х 6 = …. ( Б ) (75-35) : 4 =……(Л )
(49 – 40 - 5 ) х 9 =…… ( Ц ) 4 х 8 + 6 х 3 =…( А)
(100 – 50 – 45) х 4=…..( Т ) 3 х10 – 6 х 4=….( Я)
3х5 + 4х2 + 6 х7 = …..( И )
29
|
50
|
60
|
10
|
45
|
36
|
6
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
– Молодці! Багато з
вас уже мають початковий капітал.
А банк знову
виставляє акції вартістю в 5$ і придбати їх зможе той, хто активно буде брати
участь в аукціоні «Створи сам!»
3.
Вивчення нового матеріалу
- Підготовча робота.
Дуже легко
буде всім
Вивчить
множення на сім.
Відміряєш
сім раз сам –
Буде добре
вам і нам.
А не будеш
виміряти,
Не
навчишся рахувати.
Краще пий
із знань криниці –
Подивись
на цю таблицю.
Щоб додати
сім разів,
Не
потрібно сім голів.
На
запитання твоє
Відповідь
в таблиці є.
- Але щоб вивчити
таблицю на 7, треба спочатку її скласти.
Фронтально № 238
- № 239– виконуємо
завдання, складаємо малюнок.
- Пояснення
нового матеріалу
а) Застосовуючи
переставну властивість множників, складаємо таблицю
множення
числа 7
- № 240
б) Починаємо
досліджувати таблицю, шукати її закономірності.
1. Кожний наступний добуток збільшується
на 7;
2. Кожний
попередній добуток зменшується на 7;
3. У
добутках чергуються парні та непарні числа;
При множенні
на парні числа у добутку одиниць вдвічі більше.
- Первинне
закріплення
Забираю таблицю множення,
учні відтворюють її по пам’яті
№ 241 – розв’язуємо коментовано
№ 242- розв’язують задачу самостійно.
Вручення
акцій за всі види роботи.
5. Фізкультхвилинка
7 х 2 = 14
–Зайчики бояться / підняти тремтячі плечі
вгору
7 х 3 = 21
–бо уже кілька годин тому/ показати
правою рукою «годинник»
7 х 4 = 35 –
у густому лісі / розвести руки в різні
сторони
7 х 5 = 35 –
хтось зумів їх налякати / підняти плечі
вгору
7 х 6 =42 –
Йде обертом голова. / кругові рухи головою
7 х 7 = 49 –
Вовки виють в нетрях. / руки в боки,
повороти вліво, вправо
7 х 8 = 56 –
Вовчик зайчика не з’їсть / стрибки на місці
7 х 9 = 63 –
Зайчик може утекти, / біг на місці
7 х 10 = 70 –
як не буде пустувати. / стати струнко
біля парти
Усі зайчата втікають, а
діти за парту сідають.
6. Розвиток математичних
знань
- А тепер
ставки підвищуються. І банк виставляє акції номіналом у 20 $.
№ 243 – за умовою задачі на дошці складаємо
скорочений запис
6 год – 42л
пального
8 год - ? л
пального
№ 244 –
усно, фронтально складаємо з кожного приклада на віднімання
інший приклад на віднімання.
Вручення
акцій за всі види роботи.
Закріплення набутих знань.
- Банк готовий виставити акції номіналом у 25$ у кредит.
Якщо ваша група виконає завдання – акції ваші, і ваш представник розподілить їх між вами, а якщо ні –
доведеться кредит повернути в банк.
Запишіть приклади і їхні результати .
х – 1834
= 4634 х
- 178 = 8346
х • 7 =
63
х • 7 = 21
7. Підсумок
заняття
-
Давайте порахуємо, чи отримав наш банк прибуток.
Що
вивчили на уроці ?
8. Домашнє
завдання
- № 245 – виконати
завдання ( перевірити, що 7 х 5 =35 )
- № 246 – розв’язати задачу.
- вивчити таблицю
множення числа 7
Урок №7
Т Е М А. Складання таблиці множення числа 8. Задачі на дві та
три дії
Мета: ознайомити учнів з
таблицею множення числа 8,
удосконалювати вміння учнів розв'язувати задачі з різницевим відношенням
та складати короткий запис;
розвивати обчислювальні навички, мислення, увагу, фотографічну
пам’ять;
виховувати охайність, працелюбність, почуття
товариськості та взаємодопомоги.
Обладнання : підручник М. Богданович,
«Математика», комп’ютер, таблиця множення числа 8, відеомагнітофон,
демонстраційний матеріал, перфокарти, індивідуальні картки, блокноти кольорових
сигналів, «Світлофор», «Особистий журнал учасника гри», план уроку, казковий
лототрон.
Тип заняття: урок-гра «Математичний
калейдоскоп»
Місце проведення: комп’ютерний клас
Х І Д ЗА
Н Я Т Т Я
1.Організація класу
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи
швидше, клас!
Попрацюєм всі
старанно,
Щоб минув урок немарно!
2. Повідомлення теми
заняття
- Сьогодні на уроці нам випадуть
нелегкі випробування. У нас буде незвичайний урок. Ми пограємо у гру
«Математичний калейдоскоп». А цей казковий лототрон допоможе побувати в гостях
у різних казкових героїв, які приготували для вас цікаві математичні завдання.
Але щоб їх виконати, потрібно використати не тільки знання, здобуті на уроках
математики, але й бути дружніми, пам’ятати про те, що ви – команда. А успіх команди залежить від кожного гравця. Тому девіз нашого
уроку: «Один за всіх - і всі за одного».
Подивіться на цей казковий
калейдоскоп і ви побачите, які випробування вас чекають. ( знайомство з планом
уроку)
Умови гри:
-
не залишати жодного питання без відповіді;
-
не підслуховувати, не проникати в чужі думки;
-
бути веселими й дружніми.
- А за правильні відповіді ви будете отримувати золоті зірочки. У кінці
уроку підведемо підсумок.
- Починаємо гру.
- Але чомусь наш лототрон не крутиться, він не впевнений у наших силах. Давайте проведемо розминку.
Контроль, корекція, закріплення знань
1. Усний
рахунок.
Гра
«більше-менше», учні вступають у гру парами, які сидять за однією партою.
Показую на «граючу» парту, кажу «більше». Це означає, що перший учень називає
якийсь приклад на множення, а його сусід – інший приклад , результат якого -
більший
Наприклад :
5х3=15, а сусід 5х9=45. Якщо ж я говорю «менше», то другий учень називає
приклад з меншою відповіддю. Наприклад : 3х5=15, а сусід 2х4=8.
3.Математичний диктант на розвиток логічного
мислення
Завдання : заповнити квадрати, утворити і записати
приклади :
( Хто заробив зірочки, викладає на індивідуальному
набірному полотні)
- Отже, тепер все гаразд. Лототрон працює і ми
потрапляємо в першу казку.
(Відеозапис з
казки «Русалонька» і запис на касеті.)
Добрий день,
мої любі друзі!
Усіх
запрошую у гості
На дно морське, у глибину.
Там риби
плавничками водять,
Запрошують
усіх до гри.
Але щоб попасти
на морське дно, вам необхідно виконати одне дуже важливе завдання – скласти
таблицю множення числа 8.
4.Вивчення нового матеріалу
- Підготовча
робота.
1. Складання таблиці множення числа 8. Співставлення її з
тією, яка висвітлюється на екрані.
2. № 319 – усно утворюємо приклади на множення.
- Пояснення
нового матеріалу
1. Спостереження та порівняння.
Давайте
порівняємо результати таблиці числа 8 із результатами таблиць чисел 2 і 4:
2 х 2 = 4 4 х 2 = 8 8
х 2 = 16
4 >
8 у 2 рази 8
> 16 теж у 2 рази
Одиниці добутків
при множниках 1,2,3,4,5 ( 8,6,4,2,0 ) збігаються з одиницями при множниках
6,7,8,9,10.



8 х
2 = 16 8
х 7 = 56



![]() |
8 х
5 = 40 8
х 10 = 80

Поки ми
виконували наказ Русалоньки, її батько, володар океанів і морських глибин,
звернувся до всіх, кому не байдужа доля
морської країни та її мешканців. Подивіться, як засмічене море.
Врятувати його зможуть відважні математики. До дошки викликаються найсміливіші
Знайки.
- Первинне закріплення. Хвилинка ерудита
- забираю таблицю і діти ще раз відтворюють
її в таблицях
Множник
|
8
|
?
|
8
|
8
|
?
|
8
|
8
|
8
|
?
|
Множник
|
4
|
6
|
2
|
?
|
5
|
?
|
?
|
?
|
|
Добуток
|
?
|
48
|
?
|
72
|
40
|
24
|
56
|
64
|
- № 320 – розв’язують
самостійно.
5. Фізкультхвилинка
Ви успішно
справились із завданням. У королівському палаці готуються до балу. Тож і ми з
вами теж повинні підготуватися.
8х2=16 –
Бджілоньки рояться./крутяться, махаючи
руками
8х3=24 –
Липу наче обліпили./притупи то лівою, то
правою ногою
8х4=32 – Йде
робота гуртова./покрутитися по колу
8х5=40 -
Заберуть нектар скоро./кілька разів
присісти, встати
8х6=48 – І не
втомилися зовсім / крутяться в парах
8х7=56 – Хто
із нас медку поїсть./повороти вліво та
вправо
8х8=64 –
набиратиметься сили./почергові махи
руками
8х9=72 – З
медом здоров’я до нас
прибува./імітують піднімання штанги
8х10=80 – Ну,
а здоровий всьому дає лад./розводять руки
в сторони
Бджілки у вулики дружно злітають,
Діти тихенько за парти сідають.
- Знову запускаємо лототрон і потрапляємо до наступної казки
« Попелюшка» ( відеозапис і запис на касеті)
Завдання
від Попелюшки. Розставте розділові
знаки , щоб рівність
була правильною:
2 5
6 3 = 28
( 2 х 5 + 3 х 6 ) = 28
3 5
45 = 60 ( 3 х 5 + 45 = 60 )
88 21 3
= 81 ( 88 – 21 : 3 = 81 )
( Оцінювання на
набірному полотні)
–
Ніхто не знає, чому сумує Попелюшка. Справа в
тому, що король хоче відмінити бал, оскільки дуже сердитий, що не може
обчислити задачі. А Попелюшка дуже мріяла попасти на бал. Може, допоможемо
Попелюшці?
4.
Розвиток математичних
знань
(Робота з
«Особистим журналом учасника гри над задачею ).
Задача № 321 –
складаємо скорочений запис, аналізуємо задачу, розв’язуємо фронтально.
Задача № 322 –
учні аналізують і розв’язують самостійно з наступною перевіркою.
Задача № 323 –
складаємо скорочений запис; аналізують і
розв’язують учні
самостійно.
Попелюшка дякує вам за гарну роботу і дарує вам чарівні
квіти.
(Завдання: розгадати ребуси на зворотній стороні квіток.)
І 100 рія ТЕ 100’ ЛИ 100 к ВІ 3 НА
- А чи хотіли б ви попасти на квіткову планету?
Для цього нам
знадобиться комп’ютер. Тому знову
запускаємо наш лототрон і вирушаємо до наступної казки «Казка про друга», де
зустрінемося з маленьким комп’ютерним
другом – Компутиком.
Робота з
комп’ютером.
- Компутик приготував сьогодні для вас
надзвичайно цікаві завдання:
1. Зібрати ракету,
назвати геометричні фігури, з яких вона складається.
2. Математичний
космодром ( робота з перфокартами, розв’язування прикладів):
І група ( отримують за розв’язання 3 зірочки)
ІІ група
(отримують за розв’язання 2 зірочки)
ІІІ група
(отримують за розв’язання 1 зірочку)
(Взаємоперевірка)
- Ось і підійшла
до кінця наша гра. Покажіть, з яким результатом ви закінчили гру. ( Діти
показують індивідуальне набірне полотно із зірочками)
7. Підсумок
заняття
- Чим
займалися на уроці? Які труднощі виникали? Які завдання сподобались? Якщо урок
вам сподобався, відмітьте внизу ваш настрій і кількість зароблених зірочок.
- А наш урок давайте закінчимо піснею «
Пісня про дружбу»
8. Домашнє
завдання
- № 325 – виконати
завдання.
- № 324 – розв’язати задачу.
- вивчити таблицю множення числа 8
Урок №8
Т Е М А Складання таблиці множення числа 9. Задачі на суму двох добутків.
Периметр трикутників
Мета: -
ознайомити учнів з таблицею множення числа 9 , повторити
розв’язування задач на знаходження
суми двох добутків,
формувати вміння записувати їх розв’язання виразом, вправляти
учнів в обчислені периметра трикутника, закріплювати
обчислювальні навички;
-
розвивати логічне мислення,
увагу, фотографічну пам’ять;
-
виховувати
охайність, любов до природи, почуття
дружби, взаємо-
допомоги,
прагнення до знань.
Обладнання: підручник М. Богданович,
«Математика», запис пісні
«Зоряна країна» і «Місячна соната» Л.В.Бетховена; малюнок «Персеї»; табло з зображенням сузір'я і кишеньками під
кожною зірочкою; Чумацький
шлях з кишеньками та кометою, з двобічною зірочкою, ковпачки з прикладами,
«зоряна» карта та дешифратор
для кожного учня; текст листа Маленького Принца кожному учню, цифри для каліграфічної хвилинки, які є номерами обсерваторії;
костюм Ночі; три схеми задач, заготовки літер та прикладів у кишеньках табло, зірочки з домашнім завданням для
кожного учня, таблиця множення числа 9.
Х І Д З
А Н Я Т Т Я
Входить учитель – Ніч.
1.Організація класу
Звучить 1-й куплет пісні «Зоряна країна» Г.Бесєдіної та С.Тараненка. Бесіда.
–
Добрий день, діти! Ви
мене впізнали? (Ніч.)
–
А чи знаєте ви, чому на
Землю приходить ніч? Чи подобається вам цей час
доби? Чим? (Зоряним небом.)
2. Повідомлення теми
заняття
-
Так, мої зорі прекрасні,
їх не так уже й багато. А ось скільки, вгадаєте, коли
поставите мені питання про це число. Але відповідати
я можу лише так чи ні. (Діти з'ясовують, що їх близько 3000.)
-
Їх небагато, і вони в
біді. Я прийшла до вас сьогодні раніше свого часу за
допомогою. Чи допоможете мені? Тоді я перетворю вас на астрономів – мудрих і розумних людей, які займаються вивченням зоряного неба із обсерваторій. (Змахує палицею.)
- На гачку парти знайдете ковпачок (головний убір), одягніть його, розв'язавши усно приклад.
- Астрономи, у яких результат прикладу дорівнює 1, працюватимуть у першій
обсерваторії (зсунені парти), у кого результат 2-у другій
обсерваторії . (Діти займають свої місця.)
-
Погляньте на номер
обсерваторій, як його слід писати у клітинці? Перше
завдання обсерваторіям – записати число і один рядок
цифри, яка відповідає номеру обсерваторії.
Каліграфічна хвилинка
- Осінь для нічного неба – пора зорепаду. Чи бачили ви зірку, що падала? Але
це падають не зірочки, а частинки комет –
метеори. Особливо багато їх в одному із моїх сузір'їв,
названому на честь хороброго та сміливого юнака, який
переміг страшну медузу Горгону. (Показує ілюстрацію.)
- Розшифруйте
назву сузір'я за допомогою абетки. (Відкриваю
дошку із зображенням сузір'я та прикладом під кожною зірочкою, відповідь якого є порядковим номером літери в абетці.) (Учитель виставляє букви відповідно до розв'язування – Персей.)
- Це сузір'я... (діти читають), а його
частинки, що падають –
персеїди.
Контроль, корекція, закріплення знань
1. Усні
обчислення
Математичний
ланцюжок
1. Математичний диктант.
-
ділене 40, дільник 8, знайти частку,
-
місткість бочки 72 л , а відра у 8 разів менша,
знайдіть і запишіть місткість відра.
-
Мама працювала на городі восьму частину доби,
запишіть скільки годин працювала мама.
-
Вартість 4 м’ячів – 32 гнр, яка вартість 2 м’ячів?
3. Вивчення
нового матеріалу
Підготовча робота.
— Щоб урятувати сузір'я від руйнування, треба простежити у телескоп за Чумацьким шляхом і його розташування. А що це за Чумацький шлях? Це нагромадження дрібних зірочок, які утворюють нашу систему Галактику, що у перекладі з грецької
означає «молочний». Тому давайте розглянемо початок цього шляху – завдання №387 у
підручнику і скажемо, як по-іншому можна записати дані приклади. Яку дію
використали? Що означає другий множник?
Пояснення нового матеріалу
– А тепер треба рятувати сузір'я. Ви, як справжні астрономи,
будете наносити результати ваших досліджень на зоряну
карту, яку знайдете під щоденником.
Зоряна карта
|
І обсерваторія
|
ІІ обсерваторія
|
|||
І зірка
|
|||||
ІІ зірка
|
|||||
ІІІ зірка
|
|||||
ІVзірка
|
|||||
V зірка
|
– Щоб урятувати першу зірку, треба скласти таблицю множення числа 9.
1. Складання
таблиці множення числа 9 (№ 388)
2. Оскільки
спостерігати за сузір’ями на зоряному небі можна з різних точок зору, то і ми розглянемо ще один спосіб утворення
таблиці множення числа 9.
Таблиця множення числа 9
На пальцях можна вивчити таблицю
множення числа 9. Поверніть обидві руки долонями до себе. Нехай кожен палець
один за одним означає відповідне число: перший
ліворуч — 1, другий за ним — 2, третій — 3,
четвертий— 4, і так до десятого, котрий означає 10.
Тепер якщо потрібно помножити 9 на
кожне з перших десяти чисел, треба загнути палець, що позначає другий
множник. Тоді пальці, ліворуч від загнутого, дадуть
у сумі число десятків, а пальці праворуч показуватимуть число одиниць.
9 х 2
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 2:
Ліворуч від загнутого пальця — 1 палець, праворуч — 8, виходить, результат множення дорівнює 18.
9 х З
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 3:
Ліворуч -2 пальці, - 7, виходить результат множення дорівнює 27.
9 х 4
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 4:
Ліворуч — 3 пальці, праворуч — 6, виходить, результат множення
дорівнює 36.
9 х 5
Загинаємо палець, що позначає другий
множник, тобто 5.
Ліворуч — 4 пальці, праворуч — 5,
виходить, результат множення дорівнює 45.
9 х 6
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 6:
Ліворуч — 5 пальців, праворуч — 4, виходить, результат множення дорівнює 54.
9 х 7
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 7:
Ліворуч — 6 пальців, праворуч — 3,
виходить, результат множення дорівнює 63.
9 х 8
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 8:
Ліворуч — 7 пальців, праворуч — 2, виходить, результат множення дорівнює 72.
9 х 9
Загинаємо палець, що позначає другий множник, тобто 9:
Ліворуч — 8 пальців, праворуч — 1, виходить, результат множення дорівнює 81.
Первинне закріплення
-
Далі
наш шлях до врятування другої зірки перетнула зірка з хвостом. Як її звуть? (Комета.)
- Розв'яжемо
приклади на її хвості. Але спочатку повторимо правило про порядок
виконання арифметичних дій.
- № 389 – перші
чотири приклади для І обсерваторії, інші
чотири – для другої.
1.
Фізкультхвилинка
- Спрямуйте
свої телескопи на третю зірку. Прислухайтеся.
- (Звучить фонограма другого куплету пісні
«Зоряна країна»).
- Хто живе на тій зірочці? ( Маленький принц)
-
Хто
це? (Герой казки А.С.Екзюпері) Він надіслав вам листа. Ви знайдете його на
парті. Сьогодні читає І-а обсерваторія
«ланцюжком» по одному реченню. (Діти читають уривок казки зі слів: «Найголовнішого очима не побачиш...». Учитель повертає цю зірку на дошці.)
-
Погляньте,
зірочка усміхається вам. Усміхніться і ви їй, один одному, мені. Адже... (Звучить третій куплет пісні «Зоряна країна».)
Релаксація
під тиху музику.
Розслабтеся,
закрийте очі, ми з вами мандруємо зоряним небом.
Уявляємо …
Потягуємось, і бадьорі повертаємось до класу.
5. Розвиток математичних
знань
-
Діти, четверта зірочка теж просить допомоги.
А перешкодою на нашому шляху будуть задачі.
-
задача № 390 – розв’язуємо фронтально, аналізуємо дії, записуємо вираз. (9 х 4 + 7=
43)
-
№ 391 – під час повторення змісту учень
записує на дошці скорочений запис. Фронтально складаємо план розв’язування
задачі, аналізуємо. Розв’язують самостійно з обов’язковою послідуючою
перевіркою.
6. Робота з
геометричним матеріалом
1. № 392
-
Щоб
врятувати п'яту зірку, треба дізнатися, які сторони трикутника перетинає пряма КМ? ( СА і АВ ) Виміряйте
довжину сторін АВ і СВ та порівняйте їх. (4 см та 2 см ) Обчисліть
периметр трикутника. Позначте результат
на зоряній карті.
2. Логічна розминка
Як можна прибрати
:
田
а) 2 сірники так, щоб залишилось 2 квадрати.?
б) 4 сірники так, щоб залишилось 2 квадрати.?
3. № 393
-
Знайдіть периметр великого квадрата,
утвореного із чотирьох маленьких.
-
У скільки разів збільшилася кожна сторона
квадрата? ( У 2 рази ). Яка стала
довжина сторони? (16см )
7. Пояснення домашнього завдання
-
Останню
зірочку буде врятовано, якщо ви виконаєте її завдання вдома. Вона опустилася у ваші щоденники. Розкрийте і
прочитайте завдання. (Знайти місцезнаходження зірки, розв’язавши приклади
№394, а також
розв’язати задачу № 395)
-
Скільки
витратили на пошиття 6 фартухів? (12 м )
-
Скільки
витратили на один фартух? (2 м
)
-
Скільки
можна пошити фартухів із 18 м
тканини? ( 9 )
-
Ось
ви і врятували моє сузір'я. (Звучить місячна соната.)
8. Підсумок заняття
-
Що це за звуки? Це соната
Л.Бетховена. Що ви собі уявляєте, коли
слухаєте її? Люди назвали її місячною
тому, що вона нагадувала їм картину зоряної ночі.
- Я
дякую вам за допомогу.
Немає коментарів:
Дописати коментар